صفحه ای برای همه چیز

مطالب علمی

https://projedoni.com/

  • ۰
  • ۰

نوشتن پایان نامه ، انتخاب موضوع، نگارش پروپوزال و تایید آن یکی از دغدغه های دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکتری قلمداد می شود. موسسه تز نویسان با ارائه خدمات مشاوره و انجام پروپوزال دانشجویان را با انتخاب موضوع، تهیه مقاله بیس، طرح مسئله و… تا مرحله اخذ تاییدیه همراهی می کند. برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و یا دکتری باید چند مرحله را پشت سر بگذارید که در ادامه به آنها می پردازیم.

 

نحوه نوشتن پایان نامه ارشد و دکتری

رشته ها و گرایش های مختلف می توانند در نحوه نگارش پایان نامه و فصول آن باهم تفاوت هایی داشته باشند. مطالب این مقاله به شکلی تنظیم شده است تا برای درصد زیادی از دانشجویان در رشته ها و گرایش های مختلف قابل استفاده باشد. یک پایان نامه استاندارد از 5 فصل اصلی تشکیل می شود که عبارتند از:

· مقدمه

· مروری بر پیشینه تحقیق

· روش تحقیق

· نتایج

· بحث و پیشنهادات

نحوه نوشتن مقدمه پایان نامه

یکی از بخش های مهم در زمان انجام پایان نامه قسمت مقدمه است. بخش مقدمه برای ارائه مفاهیم، مبانی، تعاریف تعریف شده است. این بخش به نوعی برای آماده سازی و فراهم سازی تمامی مفاهیمی است که در مجموع همه بخش ها باید از آنها استفاده کنید. در این بخش می توانید تعاریف اولیه مفاهیم و مبانی و شاخص ها را داشته باشید. برای مثال فرض کنید در رشته عمران و گرایش سازه می خواهید بر روی مقاومت (استحکام) فشاری بتن تحقیق کنید و پایان نامه خود را نگارش کنید. در چنین وضعیتی در بخش مقدمه باید به مفاهیم زیر بپردازید:

  • · بتن چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ چه انواعی دارد؟ چه کارکردی دارد؟
  • · تعریف مقاومت فشاری بتن چیست؟ چگونه عمل می کند؟ مقاومت فشاری چگونه اندازه گیری می شود؟

نوشتن سوابق پژوهشی

بخش دیگری از مراحل نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد به نوشتن ادبیات تحقیق یا سوابق پژوهشی اختصاص دارد. پیشینه تحقیق نقطه اولیه برای شما قبل از ورود به بدنه اصلی پایان نامه است. سوابق تحقیق در واقع بیان مختصر سابقة تحقیقات انجام شده دربارة موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود دربارة موضوع تحقیق است.

نوشتن پیشنه تحقیق به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم اتفاق می افتد. استفاده غیرمستقیم از پیشینه تحقیق: همانطور که در سطرهای بالا نیز گفته شد در نوشتن بیان مسئله، اهمیت و ضرورت، جنبه های نوآورانه و... از تحقیقات انجام شده در این زمینه استفاده می شود که این همان استفاده پراکنده، بنیادین و غیر مستقیم از سوابق انجام شده است.

نوشتن مستقیم پیشینه تحقیق: اما در بخشی مجزا و ویژه با رعایت اصول زیر به پیشینه تحقیقات انجام شده اشاره می گردد:

1- در یک بند به ترتیب با ذکر نام محقق یا محققان ، سال انتشار در داخل پرانتز، و عنوان تحقیق شروع به ارائه گزارش می شود. مثلا می گوییم فلانی (1989) در تحقیقی به عنوان «.......»

2- در ادامه همان بند به مسئله تحقیق، و نتیجه آن در حد دو سطر اشاره می شود.

3- بهتر است این مسئله و نتیجه مورد نقد نیز قرار بگیرد و محقق تحلیل خود را در آن باره بیاورد.

نوشتن روش تحقیق پایان نامه

قسمت دیگری که برای انجام پایان نامه ارشد یا دکتری به آن نیاز دارید، مشخص کردن روش تحقیق است. به طور کلی روش تحقیق به چندین شکل انجام می شود که عبارتند از:

1- روش تحقیق تاریخی : در این روش تحقیقاتی به بررسی تحولات رخ داده در یک نظام در یک دوره پرداخته می شود. هدف اصلی تحقیق تاریخی بررسی داده های مربوط به رویدادهای گذشته و تفسیر آن ها است. با استفاده از این روش می توان به وقایع و رخدادهای گذشته در خصوص آن سازمان پی برد.

2- روش تحقیق فلسفی : روش فلسفی به تجزیه و تحلیل مفاهیم در کلیه زمینه های علمی از جمله تعلیم و تربیت می پردازد. مثلا پژوهشگران تعلیم و تربیت همواره در جستجوی روش های خوب برای کسب دانش و افزایش یادگیری دانش آموزان هستند. فیلسوف با مطالعه در زمینه یادگیری و فرایند یاددهی به «علم در حیطه عمل» آگاهی می یابد و متخصصان تعلیم و تربیت با کمک این مفاهیم فلسفی به بررسی روابط و نکات افتراقی میان دانش از یک طرف و غریزه ، نگرش ها ، نهادها ؛ عادت ها و یا احساسات از طرف دیگر می پردازد.

3- روش تحقیق قوم نگاری : در این روش محقق به بررسی فرهنگ های مختلف می پردازد. تحقیقات قوم نگاری در تعلیم و تربیت ، توصیف علمی از سیستم های یاددهی – یادگیری ، فرایند ها و پدیده های تربیتی در درون بافت های ویژه نظام های آموزشی فراهم می آورد.

4- تحلیل محتوا :‌ این روش به منظور آشکارسازی پیام هایی که می تواند رد داخل یک متن وجود داشته باشد، بکار می رود.

نتیجه گیری پایان نامه

بخش مهم تری که در زمان نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری باید به آن توجه ویژه کنید، قسمت نتیجه گیری است. برای اینکه قسمت نتیجه گیری را به بهترین شکل بنویسید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

در زمان نوشتن نتیجه گیری هدفمند باشید

در این قسمت می‌توانید پایان‌نامه را به‌صورت یک فکر کامل و هدفمند نشان دهید. به‌جای تکرار صرف موارد گفته‌شده قبلی بهتر است نکات مهم را با یکدیگر ترکیب کرده و اطلاعات را جمع‌بندی کنید. درنتیجه‌گیری پایان‌نامه نیازی به خلاصه کردن اطلاعات نیست بلکه ضروری است تا اطلاعات را کامل کنید. خواننده باید مقاله را به‌صورت ایده‌ای به‌هم‌پیوسته درک کند نه ایده‌ای ناگهانی و ازهم‌گسیخته.

یک دایره کامل بسازید

در زمان نوشتن نتیجه‌گیری، مقاله پژوهشی را توسط پیوندهای مستقیمی که به مقدمه می‌دهید ریط دهید. راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. یک سؤال در مقدمه بپرسید و درنتیجه‌گیری سؤال را بازگو کرده و پاسخ را ارائه دهید. به تعبیری بهتر است در مقدمه حکایت را شروع کنید و درنتیجه‌گیری پایان حکایت را بگویید.

برای نوشتن نتیجه گیری منطقی باشید

اگر مقاله پژوهشی از چند جنبه مختلف موضوع را ارائه کرده است نتیجه‌گیری می‌بایست بتواند توسط شواهد یک نظر منطقی را ارائه دهد. اگر در مقدمه موضوعی را مطرح کردید که نیاز به تحقیق بیشتری داشت و یا در موضوعی شک داشتید، درنتیجه‌گیری ضروری است تا شک‌ها را برطرف کنید و نتیجه تحقیق را شفاف‌سازی کنید. بامطالعه این قسمت نباید هیچ تردیدی در موضوع مقاله برای خواننده باقی بماند.

حالت سؤالی داشته باشید

برای کمک به خواننده می‌توانید حالت سؤالی بگیرید و او را راهنمایی به پیدا کردن جواب در مقاله نمایید. این شیوه برای انواع مقالات پژوهشی مناسب است. برای مثال در مبحث بیماری‌های می‌توانید سؤال را با استدلالی خاص به جواب برسانید.

یک پیشنهاد ارائه دهید

در انتهای نوشتن باید برای خواننده توصیه‌ای داشته باشید. درنتیجه‌گیری پایان‌نامه پیشنهاد خود را برای حل موضوع بیان کنید.

 

در پایان

انجام پایان نامه یک کار تخصصی است و از سوی دیگر به زمان هم نیاز دارد. اگر برای نوشتن پایان نامه دچار مشکل شدید و به راهنمایی و مشاوره نیاز داشتید می توانید به موسسه پروژه دونی مراجعه کنید. همچنین می توانید با شماره های 09126232588 و یا 86036675-021 تماس بگیرید و از هزینه و نحوه مشاوره برای نوشتن پروپوزال و پایان نامه مطلع شوید.

  • ۹۹/۱۱/۰۱
  • زاگرس بی باک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی