صفحه ای برای همه چیز

مطالب علمی

https://projedoni.com/

  • ۰
  • ۰

همگی با نام ویلچر آشنایی دارید. ویلچر وسیله‌ای است که برای افراد و بیمارانی که به علت سالمندی، بیماری نخاعی و یا ضعف شدید جسمانی قادر به حرکت نیستند کاربردی و مورد استفاده می شود.  ویلچر انواع مختلفی دارد که می توان آن ها را به صورت زیر دسته بندی کرد:

ویلچر ساده ؛ رایج ترین نوع ویلچر

ویلچرهای ساده، جزو اولین و ساده ترین انواع ویلچر بوده و معمولاً وزن کمتری نسبت به ویلچرهای برقی دارند. ویلچرهای ساده برخلاف ویلچرهای برقی، امکانات بخصوصی ندارند و از جریان برق برای حرکت دادن آن ها استفاده نمی شود.

در این نوع ویلچرها، کاربر می بایست به کمک چرخ های بزرگ عقب ویلچر، خود را جابجا کند. ویلچرهای ساده، عمدتاً برای افرادی کاربرد دارند که خودشان توانایی حرکت دادن ویلچر را داشته ولی به دلیل مشکل پیش آمده، نمی توانند بر روی پای خود حرکت کنند.

 ترمز، دستگیره ثابت و زیرپایی تاشو، ازجمله مهم ترین قابلیت های این نوع ویلچرهاست. همچنین این نوع ویلچرها، جای کمتری اشغال نموده و حمل و نقل راحت تری دارند.

ویلچر ارتوپدی

دومین نوع ویلچرها ارتوپدی هستند. این نوع ویلچر در واقع تمامی قابلیت های ویلچرهای ساده را دارد. البته در آن قابلیت زیردستی و جاپایی هم تعبیه شده است. به عنوان مثال، این قابلیت می تواند برای افرادی که توان حرکت به داخل اتومبیل را ندارند، مفید باشد. قیمت ویلچر های ارتوپدی در مقایسه با ویلچرهای ساده، اندکی بالاتر است.

ویلچر اسپرت برای ورزشکاران

یکی دیگر از انواع ویلچر مختص ورزشکاران طراحی می شود. توانایی و تمایل به ورزش کردن در افراد کم توان، همانند هر فرد دیگری در جامعه وجود دارد. ورزشکاران در مسابقات ورزشی، از ویلچرهای اسپرت استفاده می کنند. ویلچرهای ورزشی بسیار سبک بوده و در عین حال قابلیت چرخش و حرکت سریع را داشته و کاملاً استوار و محکم در جای خود، تعادل کاربر را حفظ می کنند.

ویلچر سی پی برای بیماران فلج مغزی

بیماران فلج مغزی و یا بیماران سی پی هم می توانند از ویلچرهای CP استفاده کنند. این نوع ویلچر دارای نگهدارنده سر، نگهدارنده گردن، نگهدارنده ران، نگهدارنده پهلو و همچنین جدا کننده پا است. در این صورت بیمار به راحتی می تواند از دستگاه ویلچر استفاده کند. اطرافیان هم دچار مشکل نمی شود.

ویلچر الکترونیکی

 

یکی دیگر از انواع ویلچرهای پرکاربرد از نوع الکترونیکی هستند. این نوع ویلچر با باتری یا برق کار می کند.. باتری این دسته از ویلچرها با نیروی برق شارژ شده و نیروی لازم برای حرکت دستگاه را فراهم می کنند. موتور این نوع ویلچرها به گونه ای طراحی شده است که کاربر بتواند سرعت آن را تنظیم و کنترل کند.

همچنین کاربر می تواند با استفاه از اهرم کنترل گری، سرعت و جهت حرکت را تنظیم و یا دستگاه را متوقف کند. این نوع از ویلچرها نسبت به سایر ویلچرها تکنولوژی پیچیده تری دارند. به همین دلیل وزن بیشتری دارد. از سوی دیگر قیمت آنها نیز بالاتر از ویلچرهای قبلی است.

ویلچر پله رو

ویلچرهای پله رو به ویلچرهای بالابر نیز معروف هستند. تکنولوژی پیشرفته افزایش ارتفاع، قابلیتی است که به برخی از ویلچرهای برقی اضافه شده و به کاربر کمک می کنند تا به اجسامی که در ارتفاع بالا قرار دارند، دسترسی داشته باشند. این نوع ویلچرها را می توان بر لبه مخصوص کنار برخی پله های مجهز سوار کرده و فرد را بین طبقات جابجا کرد.

ویلچر حمام و توالت

یکی دیگر از انواع ویلچر مخصوص حمام و یا توالت است. این نوع ویلچر دارای محلی برای قرارگیری لگن و یا توالت فرنگی است. به طوری که می توان لگن ویلچر را به راحتی از آن جدا کرد. ویلچر حمام و توالت برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که قادر به حمام و توالت رفتن نیستند. بنابراین حمام کردن کاربر را آسان کرده و به خوبی بر روی توالت فرنگی فیت

 

  • ۹۹/۰۶/۰۲
  • زاگرس بی باک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی