صفحه ای برای همه چیز

مطالب علمی

https://projedoni.com/

  • ۰
  • ۰

دلایل خیانت زوجین چیست و چطور با آن مقابله کنیم؟ خیانت یک عادت رفتاری ناپسند است که برخی از خانواده‌ها درگیر آن می‌شوند. در بسیاری از موارد، ابتلا به‌اختلال رفتاری خیانت در یکی از زوجین، موجب فروپاشی بنیان خانواده می‌شود. این در حالی است که اگر دلایل خیانت مردان و زنان مشخص باشد، می‌توان با آن مقابله کرد. در عین حال باید روش مقابله و واکنش به‌این رفتار ناهنجار به‌درستی در پیش گرفته شود، تا بتوان آن را برطرف کرد.

به‌طورکلی، خیانت به‌سه نوع خیانت ذهنی، رفتاری و کلامی تقسیم می‌شود. علت خیانت زنان و مردان متعدد است. چند مورد آن شامل بی‌توجهی همسران به‌یکدیگر، سردی روابط، حس تنوع طلبی و حساس ناامنی در رابطه است.

  1. حس تنوع طلبی
  2. سردی روابط
  3. انتقام گرفتن
  4. بی توجهی به‌نیازهای جنسی

یکی از دلایل خیانت زوجین نگرانی همسران از یکدیگر است. خانم‌‌هایی زیادی هستند که همواره نگراند تا مبادا همسرشان سراغ زن دیگری برود. در راهروی دادگاه‌ها همیشه زوج‌‌هایی دیده می‌شود که به‌دلیل خیانت همسر، کار آنها به‌جدایی می‌کشد. متاسفانه در سال‌های اخیر نیز شاهد روند صعودی معضل طلاق بوده ایم که دلیل بسیاری از آنها نیز خیانت عنوان شده است.

زمانی که پای درد و دل برخی از خانواده‌های فروپاشیده می‌نشینیم،‌‌ از رفتن عشق و محبت اولیه در دوران نامزدی صحبت می‌کنند. دلیل آن هم می‌تواند دل بستن زن یا مرد به‌فرد دیگری باشد. بسیاری از روانشناسان با واکاوی دلایل خیانت و ریشه آن، سعی دارند تا به‌خانواده‌ها کمک کنند و از بروز این مشکل و عارضه اخلاقی تا حد امکان پیشگیری کنند.

دلایل خیانت مردان و زنان چیست؟

دلایل زیادی برای رفتار غیراخلاقی خیانت وجود دارد که عبارتند از:

خیانت به‌سه نوع خیانت ذهنی، رفتاری و کلامی تقسیم می‌شود. دلایل خیانت شامل بی توجهی همسران به‌یکدیگر، سردی روابط، حس تنوع طلبی، احساس ناامنی در رابطه و ... است.

  1. حس تنوع طلبی
  2. سردی روابط
  3. سرد شدن نسبت به‌ظاهر یکدیگر
  4. انتقام گرفتن
  5. بی توجهی به‌نیازهای جنسی
  6. ارضای حس کنجکاوی
  7. احساس ناامنی در رابطه

 

حس تنوع طلبی دلیل خیانت مردان

این نوع اختلال رفتاری بیشتر در مردها دیده می‌شود. مردانی که به‌هر دلیلی می‌خواهند در یک زمان واحد با چندین خانم ارتباط عاطفی برقرار کنند. در بسیاری از موارد دیده می‌شود که بعضی مردها درگیر چنین روابطی می‌شوند.

سردی روابط

اگر روابط محبت آمیز، هیجانی و عاطفی میان زوجین از بین برود و خبری از احساس هیجانی و شور اولیه و دوران نامزدی در میان زن و شوهر نباشد، به‌مرور زمان یکی از زوجین به‌سمت دیگری جذب می‌شوند.

سرد شدن نسبت به‌ظاهر یکدیگر

یکی از دلایل خیانت مردان و زنان سرد شدن آنها نسبت به یکدیگر است. زمانی که زن و شوهر نسبت به‌ظاهر خود بی اهمیت باشند، به‌تدریج طرف مقابل دلسرد می‌شود و جذابیت‌های همسر برای او تکراری و یکنواخت می‌شود. به‌طوری که برای جبران این کمبودها به‌خیانت کشیده می‌شود.

انتقام گرفتن

یک علت خیانت زن و مرد نسبت به هم، رنجش یکی از زوجین از طرف مقابل است. به‌طوری که برای انتقام از همسر خود، خیانت را بهترین راه می‌بینند. برای مثال زمانی که زن به‌شدت به‌همسر خود بدبین می‌شود و او را تحت فشار می‌گذارد، مرد برای انتقام از سوء ظن او، اقدام به‌خیانت می‌کند.

بی توجهی به‌نیازهای جنسی

اگر زن یا شوهر نسبت به‌نیازهای جنسی طرف مقابل خود بی توجه باشد، ممکن است پس از مدتی یکی از زوجین به‌همسر خود خیانت کند. در واقع اگر نیاز جنسی زن یا شوهر برآورده نشود، زوجین باید به‌مشاوره و متخصصان این حوزه مراجعه کنند تا مشکل آنها برطرف شود.

ارضای حس کنجکاوی

یکی دیگر از دلایل خیانت مردان و زنان ارضای حس کنجکاوی است. در این صورت ممکن است مرد یا زن با نفر سومی ارتباطی خارج از عرف برقرار کند که به‌مرور زمان به‌این ارتباط عادت می‌کند و جزئی از زندگی او می‌شود. به‌طوری که پس از مدتی شخص جدید، جای همسر را می‌گیرد. در برخی از موارد پدیده شوم خیانت از همین حس کنجکاوی آغاز می‌شود.

احساس ناامنی در رابطه

زمانی که یکی از طرفین تصور کند که از جانب همسر خود امنیت ندارد و هر لحظه ممکن است او را ترک کند، پدیده خیانت در کمین است. همچنین ممکن است زن یا مرد همسرش را مدام تهدید کند که قصد ترک او را دارد. در این صورت طرف مقابل حس ناامنی می‌کند و برای جبران این حس ناخوشایند، خیانت را بهترین راه حل می‌داند.

‌‌ داشتن انتظارات و رفتارهای غیرمعقول

در صورتی که در روابط زناشویی یکی از طرفین انتظارات نامعقول داشته باشد، موجب آسیب جدی به‌زندگی زناشویی می‌شود. عموما مردان از انتظارات نامعقول زنان برای فراهم آوردن نیازهای مادی، خسته می‌شوند و برای رهایی از دعواها به‌شخص دیگری روی می‌آورند.

خیانت فقط رابطه جنسی نیست!!

خیانت فقط به این معنا نیست که زن یا شوهر با فرد دیگری رابطه جنسی برقرار کنند. بلکه خیانت سطوح مختلفی دارد که عبارتند از:

خیانت رفتاری

زمانی که یکی از همسران به‌صورت رفتاری و با ارتباط برقرار کردن با شخصی خارج از سیستم خانواده به‌همسرش خیانت کند، به‌آن خیانت رفتاری گفته می‌شود. در این نوع خیانت، ارتباطات جنسی نیز با طرف دیگر برقرار می‌شود.

خیانت ذهنی

زمانی که زن یا شوهر در ذهن خود به‌فرد دیگری فکر می‌کنند، به‌طوری که تصور کنند آن فرد همسر ایده آلی برای آنهاست و یا دائما خود را در ارتباط با آن فرد ببینند، خیانت ذهنی محسوب می‌شود. در این سطح از خیانت، یکی از زوجین همواره شریک زندگی اش را با فرد ایده آل ذهنش مقایسه می‌کند و چون در حال قیاس است، با همسر خود رابطه سردی دارد. خیانت ذهنی می‌تواند اولین مرحله خیانت به‌همسر نیز باشد.

خیانت کلامی

اگر زن یا شوهر به‌صورت تلفنی و یا اینترنتی با شخص دیگری ارتباط عاطفی برقرار کنند و گرم صحبت شوند، باز هم به‌آن خیانت گفته می‌شود. بسیاری از بانوان و مردان تصور می‌کنند، خیانت به‌معنای داشتن ارتباط فیزیکی است. این در حالی است که حتی صحبت کردن با سوءنیت هم به‌نوعی خیانت محسوب می‌شود.

درمان خیانت زناشویی با چند راهکار

با توجه به‌اینکه اختلال رفتاری خیانت در برخی از خانواده‌ها وجود دارد و نمی‌توان منکر این معضل اخلاقی در کشور شد، درمان خیانت زوجین اهمیت پیدا می‌کند. اما نحوه برخورد زن و مرد با خیانت باید به‌صورت اصولی و صحیح باشد. برخی از نکاتی که زمان مقابله با خیانت باید به‌آن توجه داشت، عبارتند از:

  1. حفظ آرامش
  2. جویا شدن علت خیانت
  3. خودداری از افشای خیانت همسر
  4. امتناع از برقراری ارتباط با معشوقه همسر
  5. دیدن نقص‌های خود
  6. مراجعه به‌مشاوره
  7. خودداری از تصمیمات عجولانه
  8. مراقبت از سلامت جسمی و روحی خود

 

حفظ آرامش

زمانی که با خیانت مواجه می‌شوید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و فورا در مقابل آن واکنش نشان ندهید. باید چند روزی را صبر کنید تا آتش خشم شما فروکش کند. سپس موضوع را در فرصت مناسب با همسرتان در میان بگذارید. دلایل رفتار او را بررسی کنید و علت مرد خیانتکار یا زن خیانتکار را جویا شوید. ممکن است ایراد و علت خیانت، نحوه برخورد و رفتار خود شما باشد. در این صورت باز از تصمیم‌های عجولانه بپرهیزید. بسیاری از افراد هنگام مواجهه با رفتار غیراخلاقی خیانت تصمیم به‌طلاق می‌گیرند. این در حالی است که با یک مشاوره نیز می‌توان مشکل را حل کرد.

از سوی دیگر همسرانی که خیانت می‌کنند، به‌دلیل ترس از افشاری اسرارشان، سعی می‌کنند تا هیچ نشانه ای را از خود به‌جای نگذارند. بنابراین حتی اگر با خشونت و فریاد گفته شود، منکر رفتار خود می‌شوند.

جویا شدن علت خیانت

برخی از همسران به‌دلیل بی توجهی طرف مقابل اقدام به‌خیانت می‌کنند. در این صورت اگر علت خیانت زن یا مرد مشخص شود و طرف دیگر نیز تصمیم به‌تغییر رفتار خود بگیرد، می‌توان این مشکل را برطرف و از توجه همسر به‌فرد دیگر جلوگیری کرد. بنابراین واکنش‌‌هایی از قبیل حمله به‌خویشتن، خشم، عصبانیت، آشفتگی، افکار پریشان، عدم تمرکز، ترس، درد و رنج، افسردگی و زیر نظر گرفتن همیشگی همسر که در بسیاری از موارد دیده می‌شود، نه تنها کمکی به‌حل خیانت نمی کند، بلکه موجب بدتر شدن قضیه نیز می‌شود.

خودداری از افشای خیانت همسر

اگر همسر شما خیانت کند، نباید آن را در بوق کرنا کنید. بهترین راه حل در این زمان این است که خیانت همسر را در قلب خود به‌امانت نگهدارید. ممکن است مشورت با دیگران به‌جای حل موضوع، مشکل شما را دو چندان کند. بنابراین با خودتان بیندیشید که آیا با وجود این خیانت بازهم قادر به‌ادامه زندگی هستید یا خیر؟ ممکن است با وجود خیانتی که در حق شما شده است، باز بخواهید با همسرتان زندگی زناشویی را ادامه دهید. در این صورت باقی زندگی را باید با مردی بگذرانید که دیگران دید منفی نسبت به‌او دارند.

پس با توجه به‌اینکه افشا کردن خیانت همسر در میان دوستان و اقوام، به‌معنای بی آبرو شدن او می‌شود. از سوی دیگر‌‌ صحبت کردن با دیگران در مورد خیانت همسر به‌معنای دخالت ها، نصحیت‌ها و سرزنش‌های اطرافیان است که ممکن است خود شما را نیز خسته و عاصی کند و حل مشکل خیانت طولانی شود.

امتناع از برقراری ارتباط با معشوقه همسر

خانم‌ها زمانی که متوجه می‌شوند همسرشان به‌آنها خیانت کرده است، سریع با معشوقه او ارتباط برقرار می‌کنند. در این ارتباط نیز دعواهایی رخ می‌دهد که تنها وجهه و شخصیت زن را پایین می‌آورد.

بنابراین در مواردی که یک زن با مرد خیانتکار مواجه می‌شود، نباید با معشوقه همسر ارتباط برقرار کند. بهتر است ابتدا با همسر خود در مورد خیانت صحبت کند. نباید در زمان صحبت کردن جبهه گرفت و تمام گناه خیانت را بر گردن او انداخت. علت خیانت می‌تواند به‌دلیل مشکلات زندگی عاطفی، اخلاقی و شخصیتی و یا اعتیاد به‌برقراری رابطه جنسی باشد. در هر صورت باید دلیل آن روشن شود.

همچنین توصیه می‌کنیم هرگز بلافاصله احساسات واقعی تان را با همسرتان در میان نگذارید، ابراز شدید هیجانات منفی باعث واکنش‌های دفاعی در فرد خاطی می‌شود. چرا که وقتی به‌همسرتان بفهمانید راز پنهانی اش افشا شده است، به‌یکباره او را در موقعیت بحرانی و آشفته ای قرار می‌دهید که کنترل از عهده اش خارج می‌شود، بنابراین گوش نکردن به‌حرف‌ها و یا عدم همراهی، تنها راهکار فرار وی از این وضعیت پیش آمده را فراهم می‌کند.

دیدن نقص‌های خود

زمانی که یکی از زوجین خیانت می‌کند، تنها او مقصر نیست. بلکه پاره‌ای از مشکلات موجب خیانت شده است. در این صورت ممکن است در همسر وی مشکلات و نواقصی باشد که او را مجبور به‌بی وفایی و خیانت کرده است. برای مثال بی توجهی و عدم اهمیت به‌نیازهای همسر موجب سردی عاطفی و فاصله زوج از یکدیگر می‌شود و زمانی که رفع این نیازها توسط شخص سومی صورت بگیرد، بستر خیانت فراهم می‌شود.

مراجعه به‌مشاوره

مشاوران بینش عمیقی نسبت به‌روابط زن و شوهر دارند. آنها می‌توانند در موارد بحرانی به‌زوجین کمک کنند. حال اگر یکی از همسران به‌طرف دیگر خیانت کرده باشد، مشاور با رهنمودهای خود می‌تواند به‌کنترل احساسات طرفین کمک کند. زمانی که یکی از زوجین خیانت کند، ممکن است طرف قدرت تصمیم گیری و تفکر منطقی خود را از دست می‌دهد. در بسیاری از موارد نیز همسر توان مواجهه با حقیقت تلخ خیانت را ندارد. اما زمانی که به‌مشاوره مراجعه کند، راحت تر می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرد.

خودداری از تصمیمات عجولانه

زمانی که یکی از زوجین با خیانت روبرو می‌شود، جدایی اولین راه نیست و یک تصمیم احساسی است. بهتر است از تصمیمات عجولانه خودداری کنید و به‌خودتان زمان بدهید و مساله را از تمام جوانب بررسی کنید. در این صورت است که می‌توانید نتایج معقول تری را بدست آورید. ممکن است نتیجه بررسی شما بخشش همسرتان باشد و در مقابل او نیز از رفتار خود پشیمان شود و به‌آغوش خانواده باز گردد. طلاق آخرین راه حل است. تمام تلاشتان را برای حفظ خانواده به‌کار ببندید. اگر بهبود رابطه فایده نداشت، آنگاه می‌توانید جدایی را انتخاب کنید.

مراقبت از سلامت جسمی و روحی خود

بسیاری از بانوان یا مردان هنگامی که با پدیده شوم خیانت مواجه می‌شوند، دچار فشار روحی و روانی شدید می‌شوند. همچنین حالت‌‌هایی از قبیل تهوع و استفراغ، اسهال، مشکلات مربوط به‌خواب (بی خوابی و یا پر خوابی)، لرزش، اختلال حواس، کم غذایی و کم اشتهایی نیز به‌سراغ آنها می‌رود. اما باید بدانید که در این شرایط به‌هیچ وجه نباید مستاصل شوید.

 بهترین راه حل این است که غذاهای سالم بخورید، ورزش کنید، به‌اندازه کافی استراحت کنید، آب زیاد بنوشید و به‌تفریح بپردازید. در این صورت است که سلامت جسمی شما تامین می‌شود. از سوی دیگر روان شما نیز تحت تاثیر دستورات فیزیکی خواهد بود و به‌تدریج از فشار روانی کاشته می‌شود.

اعتماد به نفس‌تان را از دست ندهید

متاسفانه خیانت زوجین به هم باعث از دست رفتن اعتماد به نفس در طرف مقابل می‌شود. تمام تلاش‌تان را برای حفظ اعتماد به نفس خود به‌کار ببرید. نباید حس کنید فرد بی‌ارزشی هستید. شاید علت خیانت زن و یا مرد مشکلات روحی خود او باشد. پس نباید این موضوع شما را به فردی با اعتماد به نفس تبدیل کند.

در انتها توصیه ما اینست برای بهبود اعتماد به نفس بعد از خیانت ناگوار، برای افزایش اعتماد به نفس خود اقدام کنید.

 

  • ۹۹/۰۶/۰۵
  • زاگرس بی باک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی