صفحه ای برای همه چیز

مطالب علمی

https://projedoni.com/

  • ۰
  • ۰

یکی از دغدغه های دانشجویان در مقطع تحصیلی لیسانس این است برای تقویت رزومه خود برای ادامه تحصیل و یا ورود به بازار کار چه اقداماتی انجام دهند. چگونه در مقطع لیسانس مقاله بنویسیم ؟ برای این منظور علاوه بر شرکت در کارگاه های آموزشی و فعالیت های پژوهشی، نوشتن مقاله نیز دارای اهمیت ویژه ای می باشد. این سوال ابتدا در ذهن دانشجو شکل می گیرد که برای نوشتن مقاله باید از کجا شروع کند. در ادامه مراحل نوشتن مقاله در دوره کارشناسی را بررسی می کنیم.

 

1. مشورت با استاد راهنما یا دانشجویان ممتاز تحصیلات تکمیلی

دانشجو در مقطع لیسانس به دلیل اینکه آشنایی کافی با موضوعات پژوهشی در رشته خود ندارند بهتر است برای این منظور با استاد راهنما خود و یا دانشجویان ممتاز مشورت کند تا بتواند به شناختی بهتر از حوزه های تخصصی مناسب برای نگارش مقاله دست پیدا کند. این موضوع همچنین می تواند باعث بهبود ذهنیت استاد راهنما نسبت به دانشجو شود. پیشنهاد می شود دانشجو فعالیت خود در نگارش مقاله علمی را با مشارکت در نگارش مقاله با دانشجویان مقاطع بالاتر آغاز کند تا بتواند با فرآیند نوشتن مقاله و اکسپت و چاپ مقاله بیشتر آشنا شود.

 

 

 

2. تعیین موضوع مقاله

بعد از شناسایی حوزه های تحقیقاتی جدید در رشته خود، نیازاست که موضوع مقاله مشخص شود، برای تعیین موضوع لازم است در هر حوزه کلمات کلیدی که می تواند شامل معرفی روش تحقیق، نوآوری و یا مورد مطالعاتی باشد، باید تعیین شوند. با سرچ کردن کلمات کلیدی در موتورهای جستجوی مقالات فارسی و انگلیسی میتوان به مقالات با تشابه موضوع دسترسی پیدا کرد. استفاده از این مقالات به نویسنده کمک می کند که هم با روش کلی تحقیق آشنا شود و هم موضوع تکراری انتخاب نکند.

 

3. نگارش متن مقاله

برای این قسمت دانشجو می تواند مقالات قبلی کار شده در حوزه های مشابه را الگوی نگارش خود قرار دهد. برای نوشتن مقاله اول توصیه می شود از راهنمایی استاد راهنما و یا استاد مشاور استفاده شود. بهتر است برای مقاله اول چون دانشجو به فرآیند روش تحقیق آشنایی کامل ندارد، یک مقاله مروری نوشته شود. بعد از نگارش متن، لازم است ایرادات نگارشی و یا ساختاری با کمک یک دانشجو ممتاز با سابقه پژوهشی برطرف شود.

 

4. ارسال مقاله برای مجله یا کنفرانس

برای مقاله اول بهتر است دانشجو مقاله خود را به یک ژورنال و یا کنفرانس با سطح علمی متوسط را ارسال کند. این موضوع به اکسپت سریعتر مقاله کمک کند و دانشجو همچنین بهتر با فرآیند داوری و ارزیابی مقالات آشنا می شود. اگر مقاله به زبان فارسی نوشته شود می توان آن را به مجلات علمی پژوهشی داخلی نیز ارسال کرد، چون داوری این مجلات غالبا به وسیله اساتید دانشگاههای معتبر داخلی انجام می شود به دانشجو کمک می کند که بیشتر با نظر محققان داخلی برجسته آشنا شود همچنین در این مجلات فرآیند پذیرش مقاله ساده تر از ژورنال های ISI با اعتبار بالا می باشد.

  • ۹۹/۰۶/۲۲
  • زاگرس بی باک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی