صفحه ای برای همه چیز

مطالب علمی

https://projedoni.com/

  • ۰
  • ۰

به عنوان دانشجوی دکتری باید اهداف تحقیق و روش‌هایی که می‌خواهید در ارزیابی موضوع خود استفاده کنید را به روشنی توضیح دهید. برای داشتن یک پایان نامه با کیفیت و رسیدن به نتایج بهتر انتخاب استاد راهنمای خوب نیز ملاکی در نوشتن محسوب می شود. چرا که پروپوزال اساس پایان نامه و شاید مهمترین مرحله از انجام پایان نامه است. در نحوه نوشتن پروپوزال دکتری باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

 

انتخاب موضوع پایان نامه برای نوشتن پروپوزال

در زمان نوشتن پروپوزال باید موضوعی را برای تحقیق انتخاب کنید که بدان علاقمند و نسبت به آن هیجان‌زده هستید. زمانی که شما شروع به نوشتن پروپوزال می‌کنید، ممکن است استاد مشاورتان به شما در انتخاب مقالات پایان‌نامه کمک کند.

مهمترین توصیه‌ای که دانشجویان فارغ‌التحصیل سابق داده‌اند این است که موضوع پایان‌نامه‌ی شما باید در حوزه‌هایی باشد که شما نسبت بدان‌ها واقعاٌ شوق تحقیق کردن دارید. با این حال، صرف نظر از حوزه‌ی علاقه‌ی شما، انتظار روزهای خوب و روزهای بد را داشته باشید.

در روزهای خوب شما مشتاقید و انگیزه‌ی بالایی برای ادامه‌ی کار دارید. در روزهای بد، ممکن است شک کنید که آیا اساساً تحقیق شما معنای می‌دهد یا خیر، و حتی ممکن است فکر کنید برای فارغ التحصیلی قابلیت کافی ندارید.

ساختار را رعایت کنید

در نحوه نوشتن پروپوزال برای مقطع دکتری باید تلاش کنید که سیال عمل کنید. با وجود اینکه باید چارچوب پروپوزال را رعایت کنید اما باید تلاش برای پویا نوشتن را هم فراموش نکنید تا متن حالت یکنواختی به خود نگیرد. برای نگارش یک پروپوزال دکتری خوب، اولین اصل این است که از کپی کردن خودداری کنید.

شاید با خود بگویید که آوردن جملات با ذکر منبع نمی‌تواند کپی محسوب شود، اما بهتر است از کنار هم قرار دادن جملات کپی شده حتی با ذکر منبع هم خودداری کنید. این کار سبب می‌شود نوشته شما حالت مکانیکی پیدا کرده و یکنواختی آن، توانایی علمی شما در نگارش را زیر سوال ببرد.

در واقع اگر ۶-۵ محور اصلی درباره نوشتن پروپوزال دکتری که تعریف شد به درستی و با دقت صورت بگیرند، کوتاهی و سهل انگاری در آن نشود، می‌توانید یک پروپوزال خوب و قابل ارائه بنویسید.

 

کسب اطلاعات در مورد مقررات آموزشی دانشگاه

کسب آگاهی در مورد سیاست ها و مقررات آموزشی دانشگاه در زمینه انجام پروپوزال دکتری و مدت زمان مورد نیاز برای ارائه تا تصویب نهایی آن اهمیت زیادی دارد.

همچنین باید مورد امکان وجود یک قالب یکسان و تعریف شده از طرف دانشگاه برای نگارش پروپوزال بررسی های لازم را انجام دهید. در برخی از دانشگاه ها در مقاطع ارشد و دکتری با ارائه فرم های آماده (WORD و یا PDF ) قصد در یکسان سازی فرمت پروپوزال نویسی به دانشجویان ارائه می شود. شما می توانید این فرم ها را دریافت کنید.

بررسی مقالات و موضوع انتخاب شده

مقالات و منابع مختلف و انتخاب موضوع را به منظور ارائه به اساتید مشاور و راهنما بررسی کنید. همچنین باید موضوع انتخاب شده را از نظر میزان نوآوری و هماهنگی با اساتید به منظور ارزیابی کلیات تحقیق و محدوده زمانی و مکانی آن ارزیابی کنید.

بررسی پیشینه پژوهش و مشخص کردن روش تحقیق و گردآوری داده ها اهمیت زیادی دارد. نباید سرسری از این موضوع بگذرید. اگر نیاز به کمک داشتید میتونید از مشاوره های پروژه دونی استفاده کنید.

  • ۹۹/۰۶/۲۹
  • زاگرس بی باک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی