صفحه ای برای همه چیز

مطالب علمی

https://projedoni.com/

  • ۰
  • ۰

بخش روش ها اقداماتی را که باید برای بررسی یک مسئله تحقیقاتی انجام شود و منطق استفاده از روشهای خاص یا تکنیک های مورد استفاده برای شناسایی، انتخاب، پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده برای درک مسئله، توصیف می کند. بنابراین به خواننده اجازه می دهد تا ارزیابی انتقادی روایی و پایایی کلی مطالعه. بخش روش شناسی یک پایان نامه تحقیقاتی به دو سوال اصلی پاسخ می دهد: داده ها چگونه جمع آوری شده یا تولید شده اند؟ و چگونه آنالیز شد؟ نوشته باید مستقیم و دقیق باشد و همیشه به صورت گذشته نوشته شود.

موسسه پروژه دونی چندین نکته مهم را برای نوشتن پایان نامه در نظر گرفته است که می گوید:

اهمیت یک بخش روش شناسی خوب

شما باید به دلایل زیر نحوه دستیابی و تحلیل نتایج خود را توضیح دهید:

خوانندگان باید بدانند که چگونه داده ها بدست آمده اند زیرا روشی که انتخاب کرده اید نتایج را تحت تأثیر قرار می دهد، و به طور گسترده ای، چگونه اهمیت آنها را در بخش بحث پایان نامه خود تفسیر می کنید.

روش شناسی برای هر شاخه ای از بورس تحصیلی بسیار مهم است زیرا یک روش غیر قابل اعتماد نتایج غیر قابل اعتماد ایجاد می کند و در نتیجه ارزش تحلیل شما از یافته ها را تضعیف می کند.

در بیشتر موارد، انواع مختلفی از روش ها وجود دارد که می توانید برای بررسی یک مسئله تحقیقاتی انتخاب کنید. پایان نامه پایان نامه روش شما باید به روشنی دلایل انتخاب روش یا روش خاصی را بیان کند.

خواننده می خواهد بداند که داده ها به روشی جمع آوری یا تولید شده اند که با عمل پذیرفته شده در زمینه مطالعه سازگار است. به عنوان مثال، اگر از یک پرسشنامه چند گزینه ای استفاده می کنید، خوانندگان باید بدانند که این پاسخ به پاسخ دهندگان شما پاسخ مناسبی را برای انتخاب داده است.

 

این روش باید برای تحقق اهداف کلی مطالعه مناسب باشد. به عنوان مثال، شما باید اطمینان حاصل کنید که اندازه نمونه به اندازه کافی بزرگ دارید تا بتوانید بر اساس یافته ها تعمیم داده و توصیه هایی را ارائه دهید.

در این روش باید مشکلات پیش بینی شده و مراحلی که برای جلوگیری از بروز آنها برداشته اید، بحث شود. برای هر مشکلی که پیش می آید، باید روشهایی را که به حداقل رسانده اند توضیح دهید یا اینکه چرا این مشکلات به هیچ وجه معنی دار بر تفسیر شما از یافته ها تأثیر نمی گذارد.

در علوم اجتماعی و رفتاری، مهم است که همیشه اطلاعات کافی ارائه دهید تا سایر پژوهشگران بتوانند روش شما را اتخاذ یا تکرار کنند. این اطلاعات به ویژه هنگامی که یک روش جدید توسعه یافته یا استفاده ابتکاری از یک روش موجود استفاده شده است، بسیار مهم است.

ساختار و سبک نوشتن

در علوم اجتماعی دو گروه اصلی روش تحقیق وجود دارد:

گروه تجربی - تحلیلی به روش مشابهی که محققان علوم طبیعی را مطالعه می کنند، به مطالعه علوم اجتماعی نزدیک می شوند. این نوع تحقیق بر دانش عینی، سوالات تحقیق است که می تواند بله یا خیر پاسخ داده شود و تعاریف عملیاتی متغیرها قابل اندازه گیری است. گروه تجربی - تحلیلی از استدلال قیاسی استفاده می کنند که از نظریه موجود به عنوان پایه و اساسی برای تدوین فرضیه هایی استفاده می کنند که باید آزمایش شوند. این روش متمرکز بر توضیح است.

گروه تفسیری روشها در درک پدیده به روشی جامع و جامع متمرکز شده اند. روشهای تفسیری معطوف به تجزیه و تحلیل شیوه های معنی سازی موضوعات انسانی [چرا، چگونه یا با چه وسیله ای افراد کاری را انجام می دهند]، ضمن نشان دادن چگونگی ترتیب این روشها به گونه ای که بتوان از آنها برای تولید نتایج قابل مشاهده استفاده کرد. روش های تفسیری به شما امکان می دهد ارتباط خود را با پدیده های مورد بررسی تشخیص دهید. با این حال، گروه تفسیری نیاز به بررسی دقیق متغیرها دارد زیرا بیشتر بر دانش ذهنی تمرکز دارد.

توجه به محتوای پایان نامه

برای انجام پایان نامه مقدمه ای در بخش روش شما باید با بیان مجدد مسئله تحقیق و مفروضات اساسی و اساسی مطالعه شما آغاز شود. به دنبال آن تعیین موقعیت روشهایی که برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات در "سنت" کلی رشته تحصیلی خود و در طرح تحقیق خاصی که برای مطالعه مسئله انتخاب کرده اید، استفاده می کنید. اگر روشی که انتخاب می کنید خارج از سنت رشته شما باشد [به عنوان مثال، بررسی ادبیات نشان می دهد که معمولاً از این روش استفاده نمی شود]، توجیهی برای نحوه انتخاب روش شما به طور خاص برای حل مسئله تحقیق به روش هایی ارائه دهید که در مطالعات قبلی استفاده شده است.

در باید موارد زیر را توصیف کند:

تصمیماتی که در انتخاب داده هایی که تجزیه و تحلیل کرده اید یا در مورد تحقیق کیفی، موضوعات و تحقیقاتی که بررسی کرده اید، گرفته شده است

ابزارها و روشهای مورد استفاده برای شناسایی و جمع آوری اطلاعات و نحوه شناسایی متغیرهای مربوطه، روشهای پردازش داده ها و روشهایی که برای تجزیه و تحلیل این داده ها استفاده کردید.

ابزارها یا استراتژی های تحقیقاتی ویژه ای که برای مطالعه فرضیه اساسی و سوالات تحقیق استفاده کردید.

علاوه بر این، یک بخش متدولوژی نوشته شده به طور موثر باید:

رویکرد کلی روش را برای بررسی مشکل تحقیق خود معرفی کنید. آیا مطالعه شما کیفی است یا کمی یا ترکیبی از هر دو (روش مختلط) است؟ آیا می خواهید رویکرد خاصی مانند اقدام پژوهی یا موضع خنثی تری داشته باشید؟

چگونگی متناسب بودن رویکرد با طرح کلی تحقیق را مشخص کنید. روش های شما برای جمع آوری داده ها باید ارتباط روشنی با مشکل تحقیق شما داشته باشد. به عبارت دیگر، مطمئن شوید که روشهای شما در واقع مشکل را برطرف می کنند. یکی از رایج ترین نقایص موجود در مقالات پژوهشی این است که روش پیشنهادی برای دستیابی به هدف اعلام شده پایان نامه شما مناسب نیست.

 

روش های خاص جمع آوری داده هایی را که می خواهید استفاده کنید، مانند نظرسنجی ها، مصاحبه ها، پرسشنامه ها، مشاهده، تحقیقات بایگانی، توصیف کنید. اگر داده های موجود مانند مجموعه داده یا اسناد بایگانی را تجزیه و تحلیل می کنید، نحوه ایجاد یا جمع آوری آنها در ابتدا و توسط چه کسی را توصیف کنید. همچنین حتماً توضیح دهید که چگونه داده های قدیمی هنوز برای بررسی مسئله تحقیق فعلی مرتبط هستند.

توضیح دهید که چگونه می خواهید نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید. آیا از تجزیه و تحلیل آماری استفاده خواهید کرد؟ آیا از دیدگاه های نظری خاصی برای کمک به شما در تحلیل متن یا توضیح رفتارهای مشاهده شده استفاده خواهید کرد؟ توصیف کنید که چگونه می خواهید ارزیابی دقیقی از روابط، الگوها، روندها، توزیع ها و تناقضات احتمالی موجود در داده ها بدست آورید.

زمینه و منطقی برای متدولوژی هایی که برای خوانندگان شما ناآشنا هستند ارائه دهید. اغلب در علوم اجتماعی، مشکلات پژوهشی و روشهای بررسی آنها بیش از قواعد پذیرفته شده گسترده در زمینه علوم طبیعی و فیزیکی، نیاز به توضیح / منطق بیشتری دارند. در توضیحات خود روشن و مختصر باشید.

توجیهی برای انتخاب موضوع و روش نمونه گیری ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر شما قصد انجام مصاحبه را دارید، چگونه می خواهید جمعیت نمونه را انتخاب کنید؟ اگر در حال تحلیل متن هستید، کدام متن را انتخاب کرده اید و چرا؟ اگر از آمار استفاده می کنید، چرا از این مجموعه داده استفاده می شود؟ اگر منابع داده دیگری وجود دارد، توضیح دهید که چرا داده های انتخابی شما برای پرداختن به مسئله تحقیق مناسب ترین است.

توجیهی برای انتخاب مطالعه موردی ارائه دهید. یک روش معمول برای تجزیه و تحلیل مشکلات تحقیق در علوم اجتماعی، تجزیه و تحلیل موارد خاص است. اینها می توانند یک شخص، مکان، واقعه، پدیده یا نوع دیگری از موضوع تجزیه و تحلیل باشند که یا به عنوان یک موضوع منفرد بررسی عمیق بررسی شوند یا چندین موضوع تحقیق برای مطالعه مقایسه یا تضاد یافته ها مورد بررسی قرار گیرند. در هر دو روش، باید توضیح دهید که چرا یک مورد یا مواردی انتخاب شده اند و چگونه آنها به طور خاص با مسئله تحقیق ارتباط دارند.

محدودیت های بالقوه را توصیف کنید. آیا محدودیت های عملی وجود دارد که بتواند بر جمع آوری اطلاعات شما تأثیر بگذارد؟ چگونه می توانید متغیرها و خطاهای احتمالی مخدوش کننده را کنترل کنید؟ اگر روش شما ممکن است منجر به مشکلاتی شود که می توانید پیش بینی کنید، این را صریح بیان کنید و نشان دهید که چرا دنبال کردن این روش بیش از خطر رشد این مشکلات است.

توجه: هنگامی که همه عناصر بخش روش ها را نوشتید، بازنگری های بعدی باید بر روی چگونگی ارائه آن عناصر به صورت واضح و منطقی تا حد ممکن متمرکز شود. شرح چگونگی آمادگی برای مطالعه مسئله تحقیق، چگونگی جمع آوری داده ها و پروتکل تجزیه و تحلیل داده ها باید به ترتیب زمانی تنظیم شود. برای شفافیت، وقتی باید مقدار زیادی جزئیات ارائه شود، اطلاعات باید در بخشهای مختلف با توجه به موضوع ارائه شود. در صورت لزوم، از پیوست ها برای داده های خام استفاده کنید.

نکته دیگر: اگر شما در حال انجام یک تجزیه و تحلیل کیفی از یک مسئله تحقیقاتی هستید، بخش روش به طور کلی نیاز به توصیف دقیق تری از روش های استفاده شده و همچنین توضیح فرآیندهای اعمال شده برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها نسبت به آنچه که معمولاً برای مطالعات استفاده می شود، دارد. روشهای کمی از آنجا که شما ابزار اصلی برای تولید داده ها هستید (به عنوان مثال، از طریق مصاحبه یا مشاهدات)، روند جمع آوری این داده ها تأثیر قابل توجهی در تولید یافته ها دارد. بنابراین، تحقیقات کیفی نیاز به توصیف دقیق تری از روشهای مورد استفاده دارد.

یادداشت دیگری: اگر مطالعه شما شامل مصاحبه، مشاهدات یا سایر روشهای کیفی مربوط به موضوعات انسانی باشد، ممکن است لازم باشد از دفتر دانشگاه تأیید کنید برای محافظت از افراد تحقیق قبل از شروع تحقیق این روش معمول برای اکثر وظایف تحقیقاتی دانشجویان در مقطع کارشناسی نیست. با این حال، اگر استاد شما اعلام کرد که شما نیاز به تأیید دارید، باید در بخش روش های خود بیانیه ای را تأیید کنید که تایید رسمی و رضایت کافی آگاهانه را از دفتر دریافت کرده اید و ارزیابی دقیق و به حداقل رساندن خطرات شرکت کنندگان و دانشگاه وجود دارد. این بیانیه به خواننده اطلاع می دهد که مطالعه شما به روشی اخلاقی و مسئولانه انجام شده است. در بعضی موارد، اخطار تأیید به عنوان ضمیمه پایان نامه شما درج می شود.

 

حذف جزئیات بی ربط

پایان نامه پایان نامه شما باید کاملاً دقیق و مختصر باشد. هیچ اطلاعات پیش زمینه ای را که مستقیماً به خواننده کمک نمی کند درک کند چرا یک روش خاص، نحوه جمع آوری یا بدست آوردن داده ها و چگونگی تجزیه و تحلیل داده ها در رابطه با مسئله تحقیق ارائه ندهید نحوه تفسیر یافته ها را برای بخش بحث ذخیره کنید]. با توجه به این نکته، طول صفحه بخش روش های شما به غیر از نتیجه گیری، معمولاً از سایر بخش های پایان نامه شما کمتر خواهد بود.

توضیح غیرضروری روشهای اساسی

به یاد داشته باشید که شما در حال نوشتن راهنمای چگونگی روش خاصی نیستید. شما باید این فرض را داشته باشید که خوانندگان درک اساسی از چگونگی بررسی مسئله تحقیق به تنهایی دارند و بنابراین، لازم نیست جزئیات زیادی در مورد روشهای روش شناختی خاص ارائه دهید. تمرکز باید بر روی نحوه استفاده از یک روش باشد، نه در مکانیک انجام یک روش. اگر رویکرد غیر متعارف روش شناختی را انتخاب کنید، یک استثنا در این قانون وجود دارد. اگر این مورد است، حتماً توضیح دهید که چرا این روش انتخاب شده و چگونه روند کلی کشف را افزایش می دهد.

برطرف کردن ایرادات ویرایشی

برای نوشتن پایان نامه تقریباً مسلم است که هنگام جمع آوری یا تولید داده های خود با مشکل روبرو خواهید شد، یا شکاف هایی در داده های موجود یا مطالب بایگانی وجود خواهد داشت. این مشکلات را نادیده نگیرید و یا وانمود نکنید که رخ نداده اند. اغلب، مستند سازی نحوه غلبه بر موانع می تواند قسمت جالبی از روش را تشکیل دهد. این به خواننده نشان می دهد که می توانید منطقی منطقی برای تصمیماتی که گرفته اید ارائه دهید تا تأثیر هر مشکلی را به حداقل برسانید.

بررسی ادبیات تحقیق

برای نوشتن پایان نامه همانطور که بخش بررسی ادبیات پایان نامه شما، مروری بر منابعی است که شما هنگام تحقیق درباره یک موضوع خاص بررسی کرده اید، در بخش روش شناسی نیز باید منابعی را ذکر کنید که از انتخاب شما و استفاده از یک روش خاص مطلع شده اند [یعنی انتخاب نظرسنجی باید شامل هرگونه استناد به آثاری که برای کمک به ساخت نظرسنجی استفاده کرده اید].

این بیش از منابع اطلاعات است!

توصیف روش مطالعه تحقیق نباید با توصیف منابع اطلاعات اشتباه شود. چنین لیستی از منابع به خودی خود مفید است، خصوصاً اگر با توضیحی در مورد انتخاب و استفاده از منابع همراه باشد. شرح متدلوژی پروژه از آنجا که سازمان و تفسیر اطلاعات ناشی از آن منابع را مشخص می کند، لیستی از منابع را تکمیل می کند.

  • ۹۹/۰۷/۲۷
  • زاگرس بی باک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی