صفحه ای برای همه چیز

مطالب علمی

https://projedoni.com/

  • ۰
  • ۰

استرس و اضطراب غالبا به صورت مترادف بکار می روند اما در تعریف علمی این دو با هم تفاوت دارند. استرس به معنى نیرو است و هر محرکى که در انسان ایجاد تنش کند، استرس زا یا عامل استرس نامیده مى شود. تنش ایجاد شده در بدن و واکنش بدن را استرس مى گوییم به عبارتى هر عاملى موجب تنش روح و جسم و از دست دادن تعادل فرد شود، استرس زا یا عامل استرس است. البته ما در ادامه به راه های درمان استرس شدید و علائم آن می پردازیم. این مطلب را از دست ندهید.

 

علائم هشدار دهنده در مورد استرس

  • · افزایش یا کاهش وزن
  • · افزایش ضربان قلب
  • · سردرد
  • · افزایش یا کاهش اشتها
  • · احساس خستگی مفرط
  • · معده درد شدید
  • · احساس تنش عضلانی
  • · احساس سرگیجه و عدم تعادل
  • · سوزش معده و دچار شدن به انواع مشکلات گوارشی
  • · عرق سرد در کف دست و پا
  • · دچار شدن به دردهای جسمانی مبهم
  • · دچار شدن به انواع کژ کاری های جنسی
  • · دچار شدن به مشکلات خواب

راهکارهای درمان استرس شدید

برای برطرف کردن استرس شدید راه های زیر موثر هستند:

مدیتیشن انجام دهید

در پاسخ به راه های کاهش استرس چیست ؟ باید گفت که مدیتیشن باعث کنترل استرس فوری می‌شود و همچنین مزایای بسیاری برای مدیریت و درمان استرس در طولانی مدت دارد. انواع مختلفی از مدیتیشن برای امتحان کردن وجود دارد که هرکدام از آن‌ها بی‌نظیر هستند و جذابیت خاص خود را به همراه دارند.

با نفس کشیدن‌های عمیق و آهسته، مانترا ایجاد کنید و آن را در ذهن خود تکرار کنید. یا می‌توانید چند دقیقه مراقبه کنید. به‌سادگی به آنچه می‌بینید، می‌شنوید، می‌چشید، لمس می‌کنید و بو می‌کنید، توجه کنید.

 

معلومات خود را بیان کنید

باید فهرستی از معلومات خود آماده داشته باشید تا وقتی که دچار استرس شدید بتوانید آن‌ها را تکرار کنید. لزومی ندارد پیچیده باشند. فقط مثل سرود برای خود بیان کنید: من می‌توانم با این مشکل کنار بیایم. از همه افراد این جمع، بیشتر از این موضوع سر در می‌آورم. با انجام این‌کار، واکنش بدن شما نسبت به استرس، نفس زدن و سرد شدن دست‌ها، از بین می‌رود و نیروی عقلانی شما، بخشی از وجود شما که واقعاً از عهده استرس بر می‌آید، واکنش معقولی به آن نشان می‌دهد. در نتیجه شما خونسردی خود را به دست می‌آورید.

10 دقیقه نفس عمیق بکشید

نفس عمیق یکی از بهترین روشهای کاهش استرس و دور نگه داشتن بدن از اسپاسمهای عصبی و تنش است. ورزشهای هوازی فعالیت سیستم عصبی و تولید گلبولهای سفید خون را افزایش می‌دهند. مکان مناسبی را پیدا کنید و دستانتان را بر روی قفسه سینه و شکمتان قرار دهید. بر روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید و بالا و پایین رفتن شکمتان را احساس کنید. پیشنهاد من این است که این تکنیک را به منظور رضایتمندی در هنگام انجام آن یاد بگیرید. این روش آرام بخش، بسیار موثر و مفید است و باعث می‌شود در هنگام انجام آن استرس و عصبانیت را فراموش کنید.

تماشای ماهی های آکواریوم

تماشای یک ماهی که دور یک کاسه شنا می کند، می تواند به شما کمک کند تا آرام شوید، روی چیزی غیر از استرس خود تمرکز کنید، و برای چند دقیقه آرام بگیرید.

طرز فکر خود را تغییر دهید

به نظر من مهم‌ترین نکته راجع به استرس این است که در بسیاری از موارد، استرس مشکل را نشان نمی‌دهد بلکه در واکنش شما، استرس را نشان می‌دهد و نحوه درک شماست که موجب این واکنش می‌شود. اگر در کار خود با وظیفه دشواری روبرو شدید با تغییر عقیده آن را به فال نیک بگیرید که از این طریق مهارت‌های شما تقویت می‌شود. می‌توان یک زندگی پر از استرس و ناراحتی را به یک زندگی پر تکاپو و مهیج تبدیل کرد.

 

نوشیدن چای سبز

همراه یک لیوان چای سبز بنشینید و برنامه ریزی روز پیش رویتان و یا فردایتان را انجام دهید. این کار می تواند یک استراحت خوب و آرام را به شما هدیه کند و فواید سلامتی چای سبز را نیز تجربه خواهید کرد.

گفتگو درمانی و رفتاردرمانی شناختی

صحبت کردن با یک روان‌شناس مجرب می‌تواند به شما در درمان استرس با استفاده از شناسایی عامل و یادگیری روش‌های سازگاری با مشکلات و نیز آگاهی از الگوی تفکر و احساس کمک کند. رفتاردرمانی شناختی به شما کمک می‌کند که الگوی فکری خود را بشناسید، محرک‌ها را شناسایی کنید و اقدامات مثبت جهت مقابله با آنها را بشناسید.

این نوع از روان‌درمانی شامل ترکیب درمان رفتاری و درمان شناختی است و هدف آن شناسایی باورها و رفتارهای ناسالم و منفی و جایگزین کردن آنها با رفتارها و باورهای سالم‌تر است. در این روش درمانی معمولاً تکالیف خانگی نیز به بیمار داده می‌شود.

سایت خودساخته به طور مفصل به موضوع استرس پرداخته است.

  • ۹۹/۰۷/۲۹
  • زاگرس بی باک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی