این‌روزها با توجه به گسترش چشم‌گیر آموزش عالی در کشورمان ایران، به خصوص تحصیلات تکمیلی، بسیاری از دانشجویان این مقاطع را می‌بینیم که برای نوشتن پایان‌نامه کارشناسی‌ ارشد و بعضاً دکتری خود، سردرگم هستند. دقیقاً نقطه‌ی آغاز کار را نمی‌دانند و این امر موجب نگرانی وافری در آنها شده است.

برای شروع پایان نامه کارشناسی ارشد قبل از هر چیز باید به‌دقت به بررسی پرسش‌هایی برای نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد خود بپردازید که کار پژوهشیِ مهمی را بطلبند تا به ‌واسطه‌ کار پژوهشی‌تان، به پرسش‌های اعضای جامعه آموزشی و مخاطبان و مراجعان آن‌ها پاسخ داده شود. در پایان نامه خود، لازم است با اعتقاد راسخ و شفافیت و به‌صورت مکتوب پاسخ دهید و آن‌را تقدیم کنید تا بتوانید تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رسانید.

 

انتخاب موضوع پایان نامه

اولین قدم در راه نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد،را باید محکم برداشت تا بتوان پایان نامه را راحتتر پیش یرد پس باید در انتخاب موضوع دقت لازم و زیرکانه عمل کرد.موضوع پایان نامه خود کارشناسی ارشد را با توجه به معیارهایی مانند نیاز جامعه، در اختیار داشتن امکانات تحقیق نظری و عملی، داشتن دانش وعلاقه در زمینه مورد نظر، آینده شغلی و مواردی از این قبیل انتخاب کنید و سعی کنید موضوع پایان نامه شما در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر تغییر زیادی نداشته باشد.

تا بتوان موضوعی مناسب و در خور پیدا کنیدکه بسیار اهمیت دارد. بهتر است در انتخاب موضوع پایان نامه علایق خود و امکاناتی را که در اختیار دارید جهت انتخاب موضوع پایان نامه خود در نظر بگیرید. موضوعی که انتخاب می کنید باید جدید باشد و نباید در گذشته انجام شده باشد. پرسش اصلی پایان نامه خود را مشخص کنید.

هر تحقیق علمی سعی دارد که پاسخی به یکی از سوال های علمی که تا کنون جوابی برای آن وجود نداشته است، حال زمانی که موضوع را انتخاب کردید نوبت به انتخاب اساتید راهنما و مشاور می رسد.

نوشتن پروپوزال

بعد از اینکه موضوع تصویب شد باید به سراغ پروپوزال نویسی بروید. پروپوزال یک گزارش و سند نوشته شده است که در آن به بررسی موضوع انتخابی و پیشنهادی خود می پردازید. به عبارت دیگر پروپوزال گزارشی است که بر اساس آن پایان نامه نگارش خواهد شد. پس از نگارش پروپوزال، اساتید شما و گروه آموزشی رشته ی شما به بررسی آن خواهند پرداخت. در صورت تایید شدن پروپوزال، کار شما برای انجام و نگارش پایان نامه شروع خواهد شد.

یک پروپوزال باید عموما شامل بخش های زیر باشد:

  • · مقدمه
  • · مطالعه ی تحقیقات قبلی
  • · روش تحقیق
  • · اهداف کلی، جزیی، عملیاتی و ... .
  • · نوآوری و مزیت های پایان نامه موجود
  • · برنامه زمانبندی

شروع نوشتن پایان نامه

بعد از تصویب پروپزال، دانشجو می تواند بر اساس اصول و قواعد نگارش پایان نامه، اقدام به تالیف آن نماید. توصیه می کنم بعد از نگارش هر فصل برای بررسی و تایید به استاد راهنما ارائه شود و بعد از به اتمام رسیدن تمام پایان نامه، ارائه یک نسخه چاپی با فرمت و چهارچوب مشخص به استاد راهنما الزامی می باشد تا با بررسی نهایی، نواقص احتمالی را مشخص نماید تا در جلسه دفاع مشکلی پیش نیاید.

فصل بندی پایان نامه کارشناسی ارشد

فصل های پایان نامه به اجزای اصلی یک مقاله شباهت زیادی دارد اما از آن کامل تر است . پایان نامه ها پس از ارائه چکیده از پنج فصل مقدمه، مرور ادبیات و پیشینه پژوهش، روش تحقیق، تجزیه و تحلیل داده ها و نتیجه گیری تشکیل شده اند. فصل های پایان نامه شامل 5 فصل است. البته قسمت منابع و رفرنس و چکیده را هم به آن اضافه کنید. فصل اول همان پروپوزالی است که قبل از شروع به نوشتن پایان نامه آن را انجام دادید.