صفحه ای برای همه چیز

مطالب علمی

https://projedoni.com/

  • ۰
  • ۰

مقاله اصولا نوشته‌ای است که با اهداف مختلف در زمینه‌های گوناگون علمی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و ... نوشته و چاپ می‌شود. نوشتن مقاله علمی یکی از مهمترین فعالیت‌ها در زندگی علمی پژوهشگران است. از آنجایی که شروع هر کاری سخت است، خواندن راهنما و آموزشی که حرفه‌ای‌های کار آماده می‌کنند، راهگشا خواهد بود. در این مطلب قصد داشتیم یکی از کاملترین مطالب را در آموزش مقاله نویسی برای شما آماده کنیم. برای سفارش نوشتن مقاله علمی پژوهشی می توانید به موسسه پروژه دونی مراجعه کنید.

 

مراحل نوشتن مقاله علمی پژوهشی

با وجود اینکه ممکن است مجلات مختلف علمی دارای الگو و قالب خاصی برای نوشتن مقاله باشند، یک فرمت کلی برای طریقه نوشتن مقاله را که برای اکثر مجلات قابل استفاده باشد، می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:

• موضوع مقاله

• چکیده

• مقدمه

• روش تحقیق

• نتایج

• بحث و تجزیه و تحلیل

• نتیجه گیری

• منابع

هدف از نگارش مقاله علمی پژوهشی

اولین قدم در راه نوشتن مقاله علمی پژوهشی این است که بدانیم هدف از نگارش مقاله علمی پژوهشی چیست؟ اگر صرفا برای چاپ در مجلات علمی پژوهشی مقاله می نویسید بهتر است همین الان نوشتن آنرا متوقف کنید! ساده بگویم اگر داوران مجله‌ای که بوی نوآوری را از مقاله شما حس نکنند، محال است آنرا تایید کنند! شاید در مجلات داخلی بتوان به راحتی اینگونه مقالات را منتشر کرد؛ اما برای انتشار مقاله در مجلات علمی پژوهشی قطعا باید تحقیق و پژوهش ویژه‌ای انجام داده‌باشید که شایستگی و قابلیت چاپ در ژورنال‌های معتبر را داشته‌باشد.

انتخاب موضوع مناسب مقاله

انتخاب موضوع مناسب از جمله مهم‌ترین مراحل نگارش مقاله علمی پژوهشی است که باید به تناسب مسایل روز، با دقت بسیار و به‌دور از شتابزدگی انجام شود. برای این منظور، در ابتدا می‌توانید از بین علاقه‎مندی‌ها، دغدغه‌ها، مطالعات خود و ... لیستی از موضوعات موردنظرتان را تهیه کنید و سپس با ارزیابی هریک از آنها و حذف موضوعات کم‌ارزش‌تر، به مناسب‌ترین موضوع برسید.

در بین نکات ضروری برای نوشتن مقاله علمی پژوهشی ، ارزشمندی موضوع و ناب‌ بودن آن بسیار حایزاهمیت است و باید مورد‌توجه و بررسی قرار گیرد؛ چراکه سبب جذابیت بیشتر مقاله شما می‌شود. انتخاب موضوع می‌تواند با طرح یک سوال ساده آغاز شود. سوالی که یافتن پاسخ آن، دغدغه و علاقه فردی خودتان و یا حتی جامعه باشد.

همچنین موضوع مقاله نباید خیلی کلی باشد. تعیین محدوده دقیق موضوع و ایده‌تان و تبیین ساده و روشن هدف‌تان از نوشتن مقاله و آنچه قصد دارید به خواننده انتقال دهید، به شما کمک می‌کند تا با تمرکز بیشتر و به‌دور از سردرگمی، نوشتن مقاله علمی پژوهشی خود را آغاز کنید.

 

برنامه ریزی و تعیین زمانبندی مناسب

کار پژوهش و به دنبال آن نگارش مقاله علمی پژوهشی مستلزم صرف زمان زیاد و صبر و حوصله کافی به همراه دقت و انرژی بالاست. از جمله نکات ضروری برای نوشتن مقاله علمی پژوهشی برنامه‌ریزی و زمانبندی دقیق برای پیشبرد منظم‌تر و منسجم‌تر این روند است. برای تدوین این برنامه می‌توانید در آغاز، طرح کلی مقاله‌تان را در نظر گرفته و اجزای آن را مشخص کنید. پس از آن معین کنید که برای هر قسمت چه مدت زمانی لازم دارید و درنهایت تصمیم بگیرید که حتما به برنامه‌تان پایبند باشید.

عنوان مقاله علمی پژوهشی چه ویژگی‌هایی دارد؟

عنوان مقاله پارامتری حساس است که باید کوتاه، اما جذاب و منتقل کننده مفهوم باشد؛ یعنی در عین حال که کامل است، جامع و مانع نیز باشد؛ عنوان نباید به‌حدی طولانی باشد که مخاطب را جذب نکند، همچنین نباید خیلی جزئی باشد. در عنوان مقاله علمی پژوهشی نباید از لغات اضافه یا ایهام‌دار استفاده کرد، عنوان باید به نحوی انتخاب شود که بیشترین جذابیت را برای خواننده و بیشترین ارتباط را با محتوای مقاله داشته باشد.

  • ۹۹/۰۸/۱۲
  • زاگرس بی باک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی