یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس نداشتن حس خوب نسبت به خودتان است. از سوی دیگر وقتی شما نسبت به خودتان احساس خوبی نداشته باشید، نمی توانید به چیز های دیگر احساس خوب داشته باشید. زمانی که نسبت به خودتان احساس بدی دارید، دائماً سعی می کنید در رابطه تائید و امنیت طلب کنید. تائید شدن و احساس امنیت خوب است اما نه زمانی که شما آن را با ترس و پافشاری زیاد بخواهید. دلایل کمبود اعتماد به نفس زیاد است. اما برای برطرف کردن اول باید دلیل آن را بدانید.

چرا که کمبود خودباوری به شما آسیب می زند و هم طرف مقابل را خسته می کند.بخاطر کمبود اعتماد به نفس شما همیشه مضطرب و نگران هستید، بخاطر هر مساله ساده ای در زندگی تان وحشت زده می شوید، خود را لایق زندگی نمی دانید، ازآن لذت نمی برید و باور نمی کنید که یک نفر دوست تان دارد.

 

به طور کلی دلایل کمبود اعتماد به نفس عبارت است از:

احساس حقارت از دوره کودکی

دلایل زیادی برای داشتن اعتماد به نفس وجود دارد. اول این که تروما در دوران کودکی، اغلب می تواند در بزرگسالی تأثیر ماندگار داشته باشد. سال های کودکی زندگی یک شخص را شکل می دهند، بنابراین کودکی نابسامان می تواند احساس اعتماد به نفس کم تری را در طول زندگی ایجاد کند.

عدم به دست آوردن عشق و توجهی که در حین بزرگ شدن لازم است، می تواند کودک را به این باور برساند که به اندازه کافی خوب نیست. هم چنین بزرگ شدن کودکان در خانواده هایی که درگیری های زیادی دارند؛ باعث می شود کودک فکر کند مسبب و مسئول این مشکلات است و در آخر خود را محکوم می کند. هنگامی که این کودک بزرگ شد، ترسو و خجالتی می شود و قادر نخواهد بود که با اطمینان و اعتماد به نفس با جهان رو به رو شود و سکوت می کند.

از تغییر می‌ترسند

ترس از تغییر هم یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس است. افراد این چنینی، میلی به تغییر ندارند. حتی اگر در وضعیت کاری یا زندگی نامناسبی باشند، از تغییر می‌ترسند و توان لازم برای مدیریت‌ چالش‌های ناشی از تغییر را ندارند.

منفی‌بافی می‌کنند

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس بدبینی است. افراد بدبین مدام غر می‌زنند و همه چیز را با منفی‌بافی نقد می‌کنند. به عبارت خودمانی، زبان خوش ندارند و احساسات منفی‌شان را به دوستان، همکاران و خانواده نیز منتقل می‌کنند. آنها خوش‌بین نیستند برای داشتن اعتماد به نفس، لازم است خوش بینی را چاشنی زندگی خود کنید.

مشکل درونی خود فرد

کاری می‌کنید که هیچ کس نتواند از شما بدش بیاید و همه دوستتان داشته باشند چون که با ملاحظه کاری و قورت دادن‌هایتان هیچ وقت تهدیدی برای کسی محسوب نمی‌شوید و با هیچ کس رقابت نمی کنید.

هیچوقت ترس از شکست خوردن نخواهید داشت زیرا به هیچ کاری دست نمی زنید

برای بدرفتارها و عادت‌های ناسالم خود یک عذر و بهانه دارید! چون همه می‌دانند که چقدر حال شما بد است و گرفتار هستید

توجه، تحسین، محبت و ترحم خیلی‌ها را به سمت خودتان جلب می‌کنید چون آنها احساس می‌کنند مدام باید کاری کنند که به نحوی حال شما باید خوب شود.

ناتوانی در اظهارنظر در جمع

از جمله یکی از خصلت های افرادی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند ناتوانی در اظهار نظر در جمع می باشد ، که در نهایت این ناتوانی در ابراز وجود باعث عقده در فرد می شود که می تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد.

افرادی که نمی توانند نظر خود را در جمع بگویند معمولا خود را در جمع مشغول به کاری می کنند برای نمونه با گوشی ، خود را سرگرم می کنند و یا اینکه تا حد امکان از جمع هایی که آن ها را به چالش بکشد دوری می کنند.