صفحه ای برای همه چیز

مطالب علمی

https://projedoni.com/

  • ۰
  • ۰

نحوه نوشتن پایان نامه یکی از الزامات تحصیل در دوره­ های تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکتری) است. پایان نامه یا تز (یا رساله) نوشتاری است که دانشجو در رابطه با موضوعی خاص مربوط به رشته تحصیلی خود می ­نویسد تا مدرک تحصیلی بگیرد.

در نحوه نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری، دانشجو سئوال یا موضوعی را بررسی می­ کند و با تجزیه و تحلیل یا تجارب علمی یا آزمایشی به آن پاسخ می دهد. بنابراین پایان نامه باید دارای مشخصات و ویژگی هایی باشد که آن را از نظر استادان راهنما و مشاور و سپس نزد داوران قابل قبول سازد.

در ادامه به نحوه نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری می پردازیم.

 

مراحل نوشتن پایان نامه ارشد و دکتری

در آموزش گام به گام نوشتن پایان نامه باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

انتخاب موضوع پایان نامه

اولین قدم در راه نوشتن پایان نامه ارشد و دکتری،را باید محکم برداشت تا بتوان پایان نامه را راحتتر پیش یرد پس باید در انتخاب موضوع دقت لازم و زیرکانه عمل کرد.موضوع پایان نامه خود کارشناسی ارشد را با توجه به معیارهایی مانند نیاز جامعه، در اختیار داشتن امکانات تحقیق نظری و عملی، داشتن دانش وعلاقه در زمینه مورد نظر، آینده شغلی و مواردی از این قبیل انتخاب کنید و سعی کنید موضوع پایان نامه شما در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر تغییر زیادی نداشته باشد.تا بتوان موضوعی مناسب و در خور پیدا کنیدکه بسیار اهمیت داردبهتر است در انتخاب موضوع پایان نامه علایق خود و امکاناتی را که در اختیار دارید جهت انتخاب موضوع پایان نامه خود در نظر بگیرید. موضوعی که انتخاب می کنید باید جدید باشد و نباید در گذشته انجام شده باشد. پرسش اصلی پایان نامه خود را مشخص کنید. هر تحقیق علمی سعی دارد که پاسخی به یکی از سوال های علمی که تا کنون جوابی برای آن وجود نداشته است، حال زمانی که موضوع را انتخاب کردید نوبت به انتخاب اساتید راهنما و مشاور می رسد.

پرسش پایان نامه‌ی خود را انتخاب کنید.

به‌دقت به بررسی پرسش‌هایی برای نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد خود بپردازید که کار پژوهشیِ مهمی را بطلبند تا به‌واسطه‌ی کار پژوهشی‌تان، به پرسش‌های اعضای جامعه‌ی آموزشی و مخاطبان و مراجعان آن‌ها پاسخ داده شود. در پایان نامه‌ی خود، لازم است با اعتقاد راسخ و شفافیت و به‌صورت مکتوب پاسخ دهید و آن‌را تقدیم کنید تا بتوانید تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رسانید.

اطمینان حاصل کنید که پرسش پژوهشی شما و پاسخ‌هایتان به آن پرسش، محتوایی اصیل را به تحقیق‌های موجود بیافزاید. یک پرسش سنجیده، هم‌چنین باعث خواهد شد که تحقیق متمرکز، سازمان‌یافته و جالب باقی بماند.

 

تدوین مطالب و نگارش پایان نامه

مطالب جمع آوری شده در بخش قبل و مطالعات تکمیلی که بعد از مشخص شدن هدف و ایده انجام گرفته، برای آنکه بتواند در قالب پایان نامه دربیاید، بایستی در بخش های مربوطه به خود قرار بگیرند.

معمولا پایان نامه ها دارای یک بخش مقدمه و بیشینه تحقیق است. سپس روش کار مطرح می شود و در نهایت نتایج کار و بخش بحث نوشته می شود. بیشتر مطالبی که از مطالاعات خود جمع آوری کرده اید، مربوط به بخش مقدمه و بیشینه می شود. روش کار منحصر به مطالعه شما می باشد و حتی می تواند برگرفته از یک روش تحقیقاتی مشابه با کار شما باشد. این بخش بایستی با دقت بیشتری نوشته شود تا اگر فرد دیگری خواست کار شما را تکرار نماید بتواند به روش کار شما استناد نماید و با اطمینان آن را انجام دهد.

بخش نتایج معمولا بعد از اتمام کار عملی و گرفتن نتایج کار نوشته می شود. این قسمت در واقع بخش اصلی پایان نامه شما می باشد که توجه داوران پایان نامه و اساتید بیشتر بر وری این قسمت خواهد بود. بنابراین لازم است تا تمرکز و تسلط بیشتری بر روی یافته های خود داشته باشید.

سخن پایانی

حالا که نوشتن فصل های پایان نامه تمام شد باید چکیده را هم اضافه کنید. در انتها کلمات کلیدی را هم بنویسید. یکی دیگر از قسمت های مهم در مراحل انجام پایان نامه نوشتن منابع است که در انتهای کار صورت می گیرد.

در صورت نیاز به مشاوره می توانید به سراغ یک موسسه پایان نامه نویسی بروید. ضمن اینکه می توانید قبل از شروع هزینه نوشتن پایان نامه را هم جویا شوید.

  • ۹۹/۰۸/۱۶
  • زاگرس بی باک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی