صفحه ای برای همه چیز

مطالب علمی

https://projedoni.com/

  • ۰
  • ۰

یکی از مشکلاتی که در تصویب پایان‌نامه به دانشجویان ابلاغ می‌شود، تکراری نبودن موضوع پایان نامه است. قانونی که نقدهای بسیاری به آن وارد شده است. اما این کار چطوری انجام می شود؟ برای اطلاع از تکراری نبودن موضوع پایان نامه کافی است دانشجویی رساله پیشنهادی خود را با عنوان و موضوع تکراری به اساتید راهنما، مشاور و گروه مربوطه ارائه دهد، بلافاصله «مُهرِ رد» بر پیشانی آن خواهد خورد.

دانشگاه های ما در تمام این سالها، تکراری نبودن پایان‌نامه را مسأله‌ای بسیار مهم تلقی کرده‌اند. اما آیا تأکید بیش از حد بر عدم تکراری بودن عنوان و موضوع، خود «به لحاظ علمی» درست است؟ آیا سراغ مشکل اصلی پایان‌نامه‌نویسی در کشور ما را در جای دیگری نباید گرفت؟‌

دلیل تکراری نبودن موضوع پایان نامه چیست؟

با توجه به اهمیت جدید و خلاقانه بودن موضوع پایان نامه و جلوگیری از انجام کار تکراری و اتلاف وقت و انرژی، لازم است که تمامی دانشجویان قبل از انتخاب قطعی موضوع و تدوین پروپوزال از عدم تکراری بودن موضوع پایان نامه خود اطمینان حاصل کنند.

در شرایط ایده آل لازم است سامانه ای یکپارچه از پروپوزال های تصویب شده در کشور موجود باشد تا به عنوان معیار سنجش تازگی موضوع پایان نامه مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه در حال حاضر چنین پایگاهی در کشور وجود ندارد لازم است که نکات زیر مورد توجه قرار گیرد

برای این منظور راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که شامل موارد زیر است:

· استعلام موضوع پایان نامه در ایرانداک

· جستجو در سامانه نوسا (شبکه جامع سیمرغ)

· جستجو در سیکا (سیستم یکپارچه کتابخانه های دانشگاه آزاد)

· جستجو در سایت کتابخانه ملی واسناد

· جستجو در طرح های پژوهشی جهاد دانشگاهی

 

تکراری نبودن موضوع پایان نامه در ایران داک

وب سایت انستیتوی علوم و فناوری اطلاعات ایران یا همان ایران داک راه اندازی شده است تا راهنمای پژوهشگران و دانشجویان در روند انتخاب موضوع پایان نامه و عدم تکثیر آنها باشد. موضوع پایان نامه. قبل از تصویب پیشنهاد، دانشجو باید از این سایت سال کند تا مطمئن شود که قبلاً در رشته دیگری در رشته دانشگاهی کار نشده است. کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا باید از این سایت بازدید کنند تا از جدید بودن موضوع پایان نامه خود و تکرار نشدن اطمینان حاصل کنند.

برای فهمیدن این موضوع کافیست به سایت ایرانداک مراجعه کنید و بعد گزینه “درخواست پیشینه پژوهش” را انتخاب کنید. اگر در سایت عضو هستید با نام کاربری و کلمه ی عبور خود وارد شوید و در صورتی که در سایت عضو نیستید از قسمت ثبت نام اقدام به ثبت نام کنید.

دقت کنید که تمامی اطلاعات باید به طور دقیق و صحیح وارد شود مخصوصا کد ملی،چون این کد در رسید استعلام شما برای ارائه به دانشگاه قرار خواهد گرفت. پس از ورود به سامانه بر روی “ثبت درخواست پیشینه” کلیک کنید.

 

چگونه موضوع پایان نامه را در ایرانداک جستجو کنیم؟

انتخاب کلیدواژه مناسب تاثیر مستقیم بر نتایج بازیابی دارد. برای این کار به صورت زیر عمل کنید:

· از کلید واژه های مختلف استفاده نمایید و صرفا به یک کلید واژه اکتفاء نکنید.

· در انتخاب کلیدواژه تنها به عنوان اکتفا نکنید.

· کل عنوان پایان نامه برای جستجو مناسب نیست (توجه داشته باشید که تکراری نبودن موضوع مطرح است)

· تاجایی که امکان دارد از کلید واژه کوتاه و یک کلمه ای استفاده کنید.

· برای جستجو به مترادفها، هم خانواده ها، هم ریشه ها، علامتهای اختصاری و …. به عنوان کلیدواژه توجه شود.

 

  • ۹۹/۰۸/۱۷
  • زاگرس بی باک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی