صفحه ای برای همه چیز

مطالب علمی

https://projedoni.com/

  • ۰
  • ۰

عزت نفس چیست؟ عزت نفس، در حقیقت نظر ما درباره‌ی خودمان است. هنگامی که ما عزت نفس بالایی داریم، درباره‌ی خودمان و به طور کلی درباره‌ی زندگی احساس مثبتی داریم و قادریم با فراز و نشیب‌های زندگی بهتر دست و پنجه نرم کنیم. ”خودتان را باور کنید“ این پیامی است که دائما ‌‌‌در زندگی‌ با‌ آن روبه‌رو می‌شویم، در کتاب‌ها، برنامه‌های‌ تلویزیونی، افسانه‌های رایج و ... به ما گفته می‌شود اگر به خودمان ایمان داشته باشیم می‌توانیم هرکاری را انجام دهیم.

راههای افزایش عزت نفس

بالا بردن عزت نفس باعث سلامت فکری و روانی می شود. زیرا برای افزایش عزت نفس باید افکار و رفتارهایی را تمرین کنید. بنابراین این تمرین‌ها می‌توانند به مرور زمان به یکی از رفتارهای شما تبدیل شوند و یه شما کمک کنند تا به تقویت عزت نفس خود کمک کنید. به این ترتیب می‌توانید با بهبود رفتارها و عملکرد خود به افزایش اعتماد به نفس خود نیز کمک کنید.

بهترین راههای افزایش عزت نفس در بزرگسالان عبارتند از:

بپذیرید که فوق‌العاده هستید

قبل از هر چیز ببرای افزایش عزت نفس اگر به توانایی های خود ایمان نداشته باشید بسیار سخت و ساده لوحانه است که بخواهید تمجید دیگران را هم بپذیرید. فردی که عزت نفس پایینی دارد، هنگامی که شخصی از او تعریف و تمجید می کند احساس می کند که آن شخص در حال فریب‌کاری است و کمتر پیش می‌آید که بپذیرد.

حتی اگر هم در ظاهر با مقدار زیادی تعارف این تعریف ها را قبول کرد در درون خود نمی تواند بپذیرد که توانایی‌های دارد که تحسین دیگران را به دنبال داشته و دارد.

اگر اینطور نیست و این افراد واقعا برای موفقیت‌های خود تلاش کرده و نتایج آن را به زحمت و سختی کسب می‌کنند اما در ذهن‌شان باور ندارند. بنابراین شخص مبتلا به سندرم ایمپاستر هربار که موفقیتی را کسب و تحسین دیگران را برمی‌انگیزاند دچار احساس عذاب وژدان می‌شود که خدایی ناکرده دیگران متوجه نشوند که من واقعا لیاقت این موفقیت را نداشته‌ام.

اگر مدام بخواهید رضایت این و آن را جلب کنید، ناگهان متوجه خواهید شد که عمرتان رو به پایان است و شما هرگز خودتان نبوده اید. این یک فاجعه است.

اگر فکر می کنیم چیزی در ما نامطلوب است با پذیرش آن و بدون فرافکنی و انداختن تقصیر آن به گردن جامعه، پدر و مادر یا دیگران اولین گام را در جهت تغییر و تحول برای رشد شخصی برداشته ایم.

خودتان را بشناسید

یکی از راههای افزایش عزت نفس خودشناسی است. پس سعی‌کنید که بیشتر خودتان را بشناسید. برای مثال، ببینید که چه چیزهایی شما را خوشحال‌می‌کند و چه چیزهایی در زندگی برای شما با ارزش‌ هستند. برخی از افراد معتقدند که نوشتن وقایع روزانه می‌تواند راه حل مفیدی برای شناخت بهتر خود باشد.

اجازه‌دهید تا احساساتتان بروز پیدا کنند

یکی از راه های افزایش عزت نفس بروز احساسات به شکل درست و منطقی است. بنابراین بسیار مهم است که بیاد داشته باشید که شما انسان هستید و می‌توانید طیف وسیعی از عواطف را تجربه‌کنید. شاید متوجه این شوید که شما حس ارزشمندی خود را بر پایهَ‌ چیزهایی استوار ساخته‌اید که سودی برای شما ندارند.

آگاهی از اینکه می‌توانید ایده‌ و افکار خود را راجع به چیزهایی که عزت نفس خود را بر پایه‌ آنها ساخته‌اید، تغییر دهید به شما کمک زیادی می‌کند. درست است که دیگر نمی‌توانید کارهای سابق را انجام‌دهید اما در عوض می‌توانید تبدیل به فردی شوید که می‌خواهید.

 

قدرت نه گفتن را در خودت تقویت کنید

برای افزایش عزت نفس باید بتوانید در مواقع لازم به دیگران نه بگویید. تحقیقات نشان می دهد افرادی با عزت نفس پایین اغلب احساس می‌کنند که مجبورند همیشه به دیگران بگویند «بله»، حتی وقت‌هایی که واقعا تمایلی به این کار ندارند. خطرات این کار آن است که می‌تواند شما را به فردی تحت فشار، بی‌میل، خشمگین و افسرده تبدیل کند.

«در بیشتر مواقع، نه گفتن مشکلی در روابط‌تان ایجاد نمی‌کند. در پیش گرفتن رویه‌ی «تکرار مکررات» شاید کمک‌کننده باشد. نه گفتن را به روش‌های گوناگون تکرار کنید تا جایی که دیگران پیام‌تان را دریافت کنند.»

  • ۹۹/۰۸/۱۷
  • زاگرس بی باک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی