صفحه ای برای همه چیز

مطالب علمی

https://projedoni.com/

  • ۰
  • ۰

استرس رانندگی که از آن با نام های ویفوبیا یا فوبیای رانندگی هم یاد میکنند یعنی ترس پی در پی، شدید و بیش از حد از رانندگی کردن. بعضی از اشخاص مبتلای به فوبیای رانندگی حتی قادر به تصور کردن رانندگی هم نیستند و با تصور رانندگی دچار اضطراب و استرس میشوند. در واقع فرد در مواجهه با موقعیت‌هایی که برایش مضطرب کننده است، دچار حمله وحشت زدگی می‌شود و احساس می‌کند به زودی کنترل خود را از دست می‌دهد. خوشبختانه روش‌های درمانی موثری مانند درمان شناختی رفتاری برای این نوع از فوبیا وجود دارد.

برای درمان استرس در رانندگی راه های زیادی وجود دارد. بهترین راه های درمان استرس رانندگی عبارت است از:

 

نفس کشیدن از شکم را تمرین کنید (نفس عمیق)

اگر احساس شروع حمله‌عصبی دارید یا ماهیچه‌های گردن و سینه‌تان شروع به انقباض کرده، نفس عمیقی به داخل ریه‌های‌تان بکشید. به آرامی بازدم‌تان را از بینی خارج کنید و در عین حال بر گرفتن هوا از انتهای ریه‌های‌تان متمرکز شوید. اجازه دهید شکم‌تان بزرگ شود و زمانی که نفس‌تان را نگه می‌دارید، یک لحظه مکث کنید. به آرامی بازدم‌تان را خارج کنید و اجازه دهید کل بدن‌تان آرام بگیرد.

می‌توانید این فرآیند را ۱۰ مرتبه با شمارش معکوس از ده، برای هر نفس تمرین کنید. تلاش کنید که هر ۱۰ بار را کامل انجام دهید.

حساسیت زدایی منظم

حساسیت زدایی منظم روش دیگری در درمان استرس رانندگی است. این روش درمانی سه مرحله دارد که شامل موارد زیر است:

· الف) تهیه لیست از حالت‌ها و موقعیت‌هایی که در فرد اضطراب ایجاد می‌کند. به ترتیب از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می‌کند تا اضطراب آورترین محرک

· ب) یادگیری روش‌های آرمیدگی و ریلکسیشن

· ج) تصور کردن سلسله مراتب لیست از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می‌کند به ترتیب تا اضطراب‌آورترین، در حالی که فرد کاملا ریلکس است.

 

افکارتان را اصلاح کنید

بین افرادی که ترس از رانندگی دارند اغلب افکار نادرستی مرسوم هست مانند این که گفته میشود کسی که حین رانندگی استرس دارد هیچوقت راننده ی خوبی نخواهد گردید، یا درصورتی که دچار اضطراب هستید نمی توانید روی خودتان کنترل داشته باشید با این حساب بهتر هست که اصلا در موقعیت قرار نگیرید. این افکار کاملا مردود هست بنابراین بجای گوش دادن به این افکار منفی، با تمرین، تمرکز خویش را بالا ببرید.

تا تسلط ندارید رانندگی نکنید

درباره استرس در رانندگی باید بگوییم که اگر شک دارید رانندگی بلد هستید تنها پشت ماشین ننشینید. تازه واردها باید تا مدتی در مکان های خلوت و همچنین با کسی رانندگی کنند تا دلگرمی داشته باشند. بهتر است آن شخص رانندگی ماهری باشد.

تمرکز روی داخل ماشین

برای درمان استرس در رانندگی بر روی پدال های ماشین تمرکز کنید. زمانی که در حال رانندگی هستید، نباید اجازه دهید که هیچ چیز حواس شما را پرت کند و عاملی برای نگرانی شما شود. مثلاً موبایلتان را از جلوی چشمتان بردارید. اگر کمک خواستید، سرعت خود را کم کنید. هر چقدر که سریع تر رانندگی کنید، نیاز به پردازش اطلاعات بیشتری دارید.

تمرین یوگای چشمی

یک روش درمان استرس رانندگی یوگای چشمی است. برای اینکار باید با چشمان باز و غیر متمرکز روی نقطه ای خاص ، بدون آن که سرخود را تکان دهید، به آرامی 5 بار، علامت بی نهایت را با چشمان خود بکشید. همچنین میتوانید برای رفع خستگی چشم برای یک دقیقه کف دست خود را به حالت صدف روی چشم ها قرار دهید. انگشت ها را به هم بچسبانید تا نور از لابه لای آنها رد نشود. تاریکی و گرما به آرامش چشم و رفع خستگی چشم کمک زیادی می کند.

 

مثل آموزش رانندگی، رانندگی کنید!

زمانی که نوبت امحانتان است رانندگی خود را تغییر ندهید, همان کاری را که در جلسه یادگیری انجام می دادید، انجام دهید.سعی کنید با تست رانندگی خود به عنوان یک درس دیگر رفتار کنید.

  • ۹۹/۰۸/۲۴
  • زاگرس بی باک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی