نوشتن پایان نامه خوب، تنها سند مکتوب و محکم برای بیان توانایی شما در رشته ای هست که در ان مشغول به تحصیل به مدت چند سال بودید. هر اندازه موضوع پایان نامه و محتوای آن، خلاق، نوآور و مستدل و مستند باشد، ارزش و کیفیت محصول علمی شما که تولید علم است، افزایش خواهد یافت. اگر بتوانید در نحوه نوشتن پایان نامه موضوع نو و جدیدی در پایان نامه مطرح کنید، امکان تجاری سازی ایده ها و ارتباط با شرکت های دانش بنیان و اخذ پذیرش تحصیلی در رشته مورد نظر شما از دانشگاه ها و موسسات آموزشی داخل و خارج از کشور بهتر برای شما فراهم می شود.

نحوه انجام پایان نامه ارشد و دکتری

آیا تا به حال مراحل مقدماتی برای نحوه نوشتن پایان نامه ارشد و دکتری را پشت سر گذاشته اید. حالا وارد مرحله اصلی می شوید. در این مرحله باید فصل اول را با توجه به پروپوزال بنویسید. بخش اصلی این فصل همان پروپوزال است. البته باید بعضی از قسمت ها را بسط دهید و بخش دیگری را هم از آن کم کنید.

به طور کلی نوشتن پایان نامه باید با زمان بندی مشخص پیش برود. شما در این پروژه با 5 فصل روبرو هستید. همان طور که گفتیم فصل اول با پروپوزال شباهت زیادی دارد. اما کار اصلی شما از فصل دوم به بعد شروع می شود. در فصل های بعدی هم به تحلیل اطلاعات و بعد نتیجه گیری می پردازید.

برای اینکه بتوانید یک پایان نامه خوب بنویسید، باید موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

انتخاب موضوع پایان نامه

اصلی ترین کار در نحوه نوشتن پایان نامه انتخاب موضوع است. در واقع قبل از شروع کارهای پایان نامه کارشناسی ارشد، اولین قدم انتخاب موضوع پژوهش است. برای این کار باید برای خود یک استاد راهنما انتخاب کنید. استاد راهنما با توجه به زمینه کاری خود، تعدادی از مقالات چاپ شده در مجلات بین المللی معتبر را به دانشجو می دهد و از شما می خواهد که این مقالات را یک مطالعه سطحی (چکیده، تعاریف اصلی و مقدمه فصل اول را بخواند) کنید. بعد از این مرحله با توجه به علاقمندی های پژوهشی خود یک یا احتمالا ۲ مقاله در حیطه و اسکوپ رشته خود انتخاب می کنید.

مشخص کردن ساختار پایان نامه

در نحوه نوشتن پایان نامه باید ساختار پایان نامه را هم مشخص کنید. به طور کلی ساختار این پروؤه عبارت است از:

1. مقدمه

2. مروری بر پیشینه ی تحقیق

3. روش تحقیق

4. نتایج

5. بحث و پیشنهادات

 

از منابع فارسی کمتر و از منابع انگلیسی بیشتر استفاده کنید

بهترین کار، مطالعه زیادی منابع گوناگون مانند کتاب و مقاله است. یادداشت برداری از منابع خوب و سپس برقراری ارتباط معنا دار بین مفاهیم مربوط به پیشینه تحقیق، می تواند مرور منابع خوبی را که به ذهنیت خواننده در درک پایان نامه و علت پرداخت به موضوع کمک کرده است، فراهم کند.

بررسی مرور منابع پایان نامه های معتبر ایرانی و خارجی در رشته شما نیز میتواند اشراف اطلاعاتی و درک شما را از شیوه نگاش و پرداخت به مقوله مرور منابع، افزایش دهید.

برای اینکه پایان نامه بهتری را ارائه دهید به سراغ منابع دست اول بروید. منابعی که به طور اختصاصی به موضوع پایان نامه پرداخته اند، دست اول یا اولیه هستند. منابع ثانویه با توجه به منابع اولیه نوشته می شوند.

در پایان

اگر برای نوشتن پایان نامه ارشد و دکتری به کمک نیاز داشتید، موسسه پروژه دونی یکی از بهترین موسسات انجام پایان نامه است. شما می توانید به وب سایت پروژه دونی بروید و از این موسسه مشاوره دریافت کنید.