اعتماد به نقش بسیار مهمی در راه رسیدن شما به موفقیت در زندگی بازی می کند. همه ما به عنوان افراد جامعه نیاز داریم حس انگیزه و خشنودی پیدا کنیم هم در شغل و هم در زندگی.

خوب حالا با این حساب آیا می دانید چگونه کاری کنید که بقیه به شما باور پیدا کنند؟ همه چیز به این مربوط است که انقدر به خودتان باور داشته باشید که اگر آن ها در ابتدا باور منفی نسبت به شما داشتند، باور آن ها را تغییر دهید. یک نقش مهم دیگر اعتماد به نفس در زندگی این است که به شما اجازه می دهد به خودتان باور داشته باشید و در نتیجه دیگران به شما باور پیدا خواهند کرد.

تاثیر اعتماد به نفس بر موفقیت به خوبی در خودساخته گفته شده است. به طور کلی تاثیر داشتن اعتماد به نفس بر روی موفقیت عبارت است از:

 

افزایش قدرت مغز برای یادگیری

اعتماد به نفس باعث بهبود وضعیت مغز می‌شود. زیرا افکار مثبت باعث مخابره سیگنال‌های مثبت به مغز می‌شود. در نتیجه در مغز هورمون‌های شادی‌آور (دوپامین و اندروفین) ترشح می‌کند. در چنین شرایط قشر پیشانی مغز که مسئولیت یادگیری، بخاطر سپردن و بازیابی اطلاعات را برعهده دارد، بهتر عمل می‌کند. از سوی دیگر تحقیقات زیادی میزان تاثیر اعتماد به نفس در موفقیت تحصیلی را نشان می‌دهد. زیرا با وجود روحیه خودباوری مغز بهتر عمل می‌کند و قدرت یادگیری فرد افزایش می‌یابد.

افزایش مهارت تصمیم گیری مستقل

یکی از مهمترین ویژگی‌های افراد با اعتماد به نفس سالم استقلال در عمل و عدم وابستگی به دیگران است. آنها قادرند خود مختار و مستقل عمل کنند و در زندگی روی پای خود بایستند. البته باید توجه داشت که مستقل و خود مختار بودن به معنای مشورت نکردن و کمک نگرفتن از دیگران نیست.

افراد دارای اعتماد به نفس سالم، با شناخت درست و واقعی که از خود و توانایی‌های خویشتن دارند، در کارها و تصمیم گیری‌های خود به دنبال تأیید نظر دیگران نیستند. اما در عین حال، از تجربه‌ها، راهنمایی‌ها و نظرات دیگران نیز استفاده می‌کنند. در مقابل، افرادی که از اعتماد به نفس لازم برخوردار نیستند، همواره دنباله‌رو دیگران بوده و حتی در کوچکترین کارها و تصمیم‌گیری‌ها به دیگران متکی هستند. اینگونه افراد نمی‌توانند مستقل زندگی کنند، روحیه مسئولیت‌پذیری در آنها بسیار پایین بوده و طرح و برنامه‌ای در زندگی فردی و اجتماعی خود ندارند.

 

برای افزایش اعتماد به نفس چکار کنیم؟

با توجه به تاثیر مثبت اعتماد بر روی موفقیت لازم است تا برای افزایش آن تلاش کنید. به طور کلی راههای اصلی برای افزایش اعتماد به نفس عبارتند از:

  • · آماده سازی شرایط سفر
  • · خارج شدن از مکان فعلی
  • · حرکت به سمت موفقیت با حداکثر سرعت

مهم ترین بخش از کسب اعتماد به نفس خودباوری است. اگر به خودتان ایمان داشته باشید نه تنها با ارزشتر می شوید بلکه آینده ای بهتر برای خود می سازید. این بدان معناست که برای خود ارزش قائل شوید و به کارهای مورد علاقه تان بپردازید و زمان را از دست ندهید.

همچنین مهارت و تخصص خود را بیشتر کنید. اگر دقت داشته باشید هر کسی، کاری که در آن خبره است را با اعتماد به نفس بیشتری انجام می دهد. حتی از اینکه با هر کسی در همان موضوع تخصص اش بحث کند، باکی ندارد. این یعنی عزت نفس، در همان کار.