اصطلاح «عزت نفس» برای توصیف احساس ارزشمندی فرد نسبت به خودش استفاده می شود. به عبارت دیگر، عزت نفس معیاری است برای اینکه بدانید چقدر از خودتان قدردانید و خود را دوست دارید. عزت نفس می تواند انواع مختلفی از باورها را در بر بگیرد، مانند باورهایی که درباره ظاهر خود، اعتقادات، احساسات و رفتارهای خود داریم.

در واقع عزت نفس مفهوم بسیار مهمی در زندگی همه انسان‌هاست و در تمام شکست‌ها و موفقیت‌های ما نقشی اساسی دارد. برای حفظ عزت نفس به خودتان احترام بگذارید و در زندگی اهدافی را تنظیم و در همان مسیر حرکت کنید و نقص‌های خود را بپذیرید.

راه های افزایش عزت نفس

برای اینکه بتونید عزت نفس را در خودتان افزایش دهید، راه های زیر را به شما توصیه می کنیم:

مثبت اندیش باشید

یکی از راه های افزایش عزت نفس مثبت اندیشی است. چرا که تنها کسی که نظر شما را در مورد خودتان می تواند تغییر دهد، خودتان هستید. هیچ کس نمی تواند عزت نفس را به شما تزریق کند و این شمایید که با فکر کردن در مورد چیزهای خوب و به کار گرفتن آنها، عزت نفس خود را می سازید. عادت به تفکر مثبت را در خود ایجاد کنید و روش شناسایی مقابله با الگوهای خود ویران گری را یاد بگیرید. این شما هستید که باید به خودتان انگیزه بدهید.

مسئولیت‌پذیری بالا دارند

ای افراد مسئولیت‌پذیری بالایی دارند و مسئولیت زندگی و شرایط را می‌پذیرند. این افراد نهایت تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا کارها را به بهترین نحو ممکن انجام دهند و اگر در کار خود اشتباهی انجام دادند، فوراً مسئولیت آن اشتباه را قبول کرده و درصدد جبران آن تلاش می‌کنند.

از خودتان مراقبت کنید

زمانی که دوستتان از شما درخواست کمک می‌کند، از روی دلسوزی هر کمکی که از دستتان ساخته باشد را انجام می‌دهید. اما این احساس دلسوزی را نسبت به خودتان نیز باید داشته باشید. همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین ویژگی های افراد با عزت نفس ارزشمند دانستن خودشان است، پس وقتی که خود ما نیز دچار مشکلی می‌شویم باید برای حل کردن آن به خودمان کمک کنیم. زمانی که شکست می‌خوریم و اشتباه می‌کنیم، بهتر است به خودمان دلداری بدهیم و انگیزه خودمان را بالا ببریم تا دیگر شاهد زخم‌های یادآور شکست‌ها و منفی بافی‌ها نباشیم.

نه گفتن را به راحتی یاد بگیرید

قبل از این که به درخواستی پاسخ‌ دهید اندکی مکث ‌کنید و لحظه ‌ای به این فکرکنید که اگر به درخواست مطرح ‌شده که علاقه ‌ای به آن ندارید پاسخ‌ مثبت دهید چه حسی به شما دست خواهد داد.

در حد توان خود به دیگران کمک کنید

برای بالا بردن عزت نفس باید تا حدی که توان دارید به دیگران هم کمک کنید. کمک کردن و بخشندگی، یکی از بهترین راه‌ها برای ساختن عزت نفس است. به همکلاسی یا همکارتان چیزی یاد دهید، محوطه مربوط به همسایه‌تان را تمیز کنید، مهربان و مهربان‌تر باشید. کارهایی را انجام دهید که باعث می‌شود به خودتان افتخار کنید. هنگامی که شما کارهای خوب متفاوتی انجام می‌دهید، حتی کوچک، عزت نفس شما رشد خواهد کرد.

در پایان

با توجه به اهمیتی که عزت نفس در زندگی دارد اگر فکر می کنید از این ویژگی به اندازه کافی برخوردار نیستید، خودساخته می تواند به شما کمک کند.