پس از انتخاب موضوع و تایید آن توسط استاد راهنما نوبت به نوشتن پروپوزال می‌رسد و این کار نیز قواعد و اصول خاصی دارد که در این سایت در مطالب گوناگون به آن پرداخته‌ایم. نوشتن پروپوزال روان‌شناسی دقیق و قابل قبول در تایید نهایی آن نقش مهمی دارد. اما بعد از این مرحله نوشتن پایان نامه روانشناسی شروع می شود. برای اینکه این پروژه را به درستی انجام دهید، مطمئنا باید از ابتدا با نحوه کار آشنا باشید.

 

در اینجا ما قصد داریم به چند نکته مهم برای نوشتن پایان نامه روانشناسی بپردازیم. این نکات عبارتند از:

انتخاب موضوع پایان نامه

یکی از مهم ترین قسمت ها برای انجام پایان نامه روانشناسی، انتخاب موضوع است. در واقع انتخاب موضوع یکی از مهمترین و دقیق ترین مراحل مقدماتی برای نگارش پایان نامه رشته روانشناسی است. برای اینکه یک موضوع دقیق و مناسب برای پایان نامه انتخاب شود بایستی دانش وسیع و مناسبی را در خصوص موضوعات و سرفصل های روز و جدید روانشناسی داشته باشید و از طرف دیگر زمان مناسبی را برای بررسی همه جوانب کار؛ در نظر بگیرید.

انتخاب روش تحقیق

یک بخش از پایان نامه اختصاص دارد به قسمت روش انجام کار که تفاوت نگارشی مقالات تئوری و عملی و انگلیسی نیز در این جز است. اگر موضوع پایان نامه روانشناسی به نحوی باشد که بیشترین جز آن بخش عملی باشد باید شما مراحل و روش کار خود را در مصاحبه و پرسشنامه طی کنید اما برای رشته های تئوری و عمومی که بیشتر بخش عملی ندارند باید یا با طرح پرسشنامه به هدف خود دست یابید و یا با مطالعه بنابر این روش تحقیق در هر رشته منحصر به آن رشته است.

توجه به شیوه نگارش پایان نامه

در انجام پایان نامه روانشناسی باید به نحوه نگارش و روان بودن متن دقت داشته باشید. به هنگام نگارش گزارش پژوهش تا جای ممکن باید از تشر ساده و قابل فهم استفاده کرد (ساده تویی)، مجلات روان شناسی و به طور کلی نشریات علوم اجتماعی در خصوص استفاده از اصطلاحات و واژگان غامض و جملات نامفهوم با ساختهای پیچیده ضعفهایی دارند.

نوشتن گزارش پژوهش در زبان فارسی با مشکل مضاعفی روبه روست که مربوط به ترجمه های مختلف و بعضا بسیار متفاوت از واژگان علمی است.

از این رو با وجود استقلال پژوهشگر در انتخاب واژگان توجه به این نکته نیز ضروری است که در زیر نویس متن باید اصل واژه اختصاصی را ذکر کنید. شاید خوانند آن اصطلاحات را برای اولین بار می خواند.

 

نوشتن پروپوزال روانشناسی

در زمان نوشتن پایان نامه روانشناسی پروپوزال یا طرح تحقیق هم اهمیت زیادی دارد. در واقع طرح تحقیق تابلوئی است که گام به گام راهنمای ش ما در طی مسیر تلاش وکاوش است. شما در سایه تبعیت از آن می تواند به نقطة مورد نظر برسید. پس هیچ شکی نیست که تنها داشتن نقشه یا طرح ، مسئله را حل نمی کند. ضمن تهیه آن باید مصالح و وسایل مورد نیاز را گردآوری کرد و با فراهم آوردن امکانات و پیش بینی های لازم و بهره گیری از فنون و مهارتهای مورد نیاز به سوی مقصد حرکت نموده و سرانجام مجهولی را معلوم کند.

در صورت نیاز به کمک برای نوشتن پایان نامه روانشناسی می توانید از مشاوره های موسسه پروژه دونی کمک بگیرید.