برای موفقیت شغلی نیازی به پول زیاد نیست بلکه نیاز به شادمانی و حس خوشبختی است که شما باید در هر لحظه زندگی خود ایجاد کنید. در واقع یک کار ساده مانند کاشتن یک درخت و یا گوش دادن یه یک تصنیف کوتاه و زیبا نیز میتواند در مسیر موفقیت به شما کمک کند. موفقیت در کسب و کار یک اصل مهم دارد و آن اینکه کاری را که دوست دارید و در آن ماهر هستید انجام بدهید. تمام افراد موفق در دنیا روی همین اصل یا 2 اصل که در واقع یکی هستند کار کرده اند.

رازهای موفقیت شغلی عبارتند از:

قدرت «نه» گفتن را در خود تقویت کنید

یکی از راه های موفقیت در کسب و کار توانایی برای رد کردن درخواست هایی است که توان انجام آن را ندارید. در غیر این صورت وقت و انرژی تان را باید صرف دیگران کنید. در این رابطه موفقیت شما قربانی می شود. کمک کردن تا جایی که امکان داشته باشد، کار پسندیده ای است. اما وقتی از توان شما خارج است، شما را به عقب می اندازد.

اگر واقعا از جواب منفی‌تان احساس گناه می‌کنید و آرزو می‌کنید ای کاش می‌شد کمکی بکنید، به طرف مقابل راه حلی جایگزین ارائه کنید. اگر فکر می‌کنید که می‌شود از راه دیگری به طرف مقابل کمک کرد، آن روش را مطرح کنید. روش موردنظر باید برای هر دوی شما مناسب باشد.

چرا با جواب منفی به دیگران احساس ناراحتی می‌کنید؟ آیا می‌ترسید که طرف مقابل دیگر با شما حرف نزند؟ آیا فکر می‌کنید که با دادن پاسخ منفی، فردی خودخواه به نظر می‌آیید؟ وقتی بفهمید دقیقا چه چیزی باعث ناراحی‌تان می‌شود، می‌توانید منطقی‌تر به شرایط نگاه کنید. اگر می‌ترسید با نه گفتن به یک فرد، توجه‌اش را از دست بدهید، وقت آن است که در رابطه‌تان با آن فرد تجدید نظر کنید.

برای خود نگرش های صحیح ایجاد کنید

قدم بعدی برای کسب موفقیت شغلی ایجاد نگرش های تصحیح می باشد. در پاسخ به سوال « موفقیت چگونه حاصل می شود؟ » باید بگوییم حالا لازم است نگرش های صحیح را ایجاد کنیم.

ما از زمان کودکی تا جوانی مان حدود ۴۰ هزار تا ۱۰۰ هزار بار «نه» می شنویم، هزاران هزار بار می گویند تو نمی توانی موفق شوی، توانایی هایمان دست کم گرفته می شود و خلاصه از هر طرف موارد منفی به ما هجوم می آورد و این باور را در ما می سازد که ما نمی توانیم موفق شویم پس طبیعی است که اگر می خواهیم موفق شویم لازم است آثار این هزاران هزار بار «نه» که شنیده ایم را از بین ببریم و صرفا به خود و رسیدن به خواسته های خود تکیه کنیم.

عدد بقیه را بدانید

برای موفقیت شغلی باید از رقبا اطلاعات کافی داشته باشید. با اینکه باخبر بودن از منطقه کاری خودتان الزامی است اما اینکه بدانید بقیه چطور کار می‌کنند هم می‌توانید برایتان مفید باشد. اگر هر ماه یک کپی از وضعیت مالی شرکت به شما می‌دهند، آن را جزء به جزء بررسی کنید.

با مطالعه دقیق آن می‌توانید درک خوبی از روند پیشرفت کلی شرکت و همچنین بخش‌های مختلف به دست آورید. برای بررسی و مطالعه ایمیل‌ها و نامه‌ها و پیام‌هایی که درمورد سایر بخش‌ها دریافت می‌کنید چند دقیقه در روز وقت بگذارید. به خاطر داشته باشید، هدف نهایی همه بخش‌ها بالا بردن سود اقتصادی نیست، اما همه بخش‌ها اهدای برای خود دارند که با عدد قابل شمارش هستند. باید بتوانید به بخش‌های مختلف درصورت ارتقاء کاری و پیشرفت تبریک بگویید.

با افراد باهوش همکاری کنید

یکی از راه های موفقیت در کسب و کار همکاری با افراد موفق و باهوش است. این دقیقا همان تکنیک جک ما (مدیرعامل شرکت علی بابا) است. هماهنگی و همکاری در هر محیط کاری حائز اهمیت است و خوشبختانه انسان ها هنوز هم در انجام کارها بهتر از روبات ها هستند. تعامل انسانی در محیط کار شامل تولید تیمی می شود و کارکنان از نقاط قوت یکدیگر بهره می برند و به صورت منعطف با تغییرات سازگاری پیدا می کنند. چنین تعامل غیر روتینی در مرکز برتری انسان ها بر ماشین ها قرار دارد. همکاری و هماهنگی با دیگران شامل مهارت های ارتباطی قوی، آگاهی نسبت به نقاط قوت و ضعف دیگران و توانایی کار کردن با انواع مختلفی از شخصیت ها می شود.